Hakukoneoptimoinnilla parannetaan sivuston sijoitusta hakukoneiden tuloksissa yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeillä avainsanoilla.
Hakukoneoptimoinnin merkitys on kasvanut kaiken aikaa. Se on kustannustehokas tapa saada potentiaalisia asiakkaita. Hakukoneoptimointi ei ainoastaan paranna näkyvyyttä hakukoneissa, vaan lisäksi parantaa web-sivustojen käyttäjäkokemusta.
Opas sisältää perusteet ja sisältö on päivitetty vastaamaan tämän päivän suosituksia ja tekniikoita. Hakukoneoptimoinnissa on äärimmäisen tärkeää, että hakukoneiden botit pystyvät käymään sivuston läpi ja indeksoimaan sisällön.
Google julkisti 21.11.2022 oppaan, joka kertoo kuinka nykyinen sijoitusjärjestelmä toimii ja kuinka vanha järjestelmä toimi. Samalla Google otti käyttöön uuden terminologian, joka kertoo käyttämistään järjestelmistä. Ennen Google on kertonut vain algoritmiensa päivityksistä.
Hakukoneoptimoinnin auditointi sisältää web-sivuston perusteellisen tarkastelun, jolloin saadaan selville mm. hakukoneoptimoinnin tilan, mahdolliset tekniset ongelmat ja käytettävyyden.
Tekninen hakukoneoptimointi aloitetaan tyypillisesti valittujen sisältösivujen otsikoista ja metakuvauksista.
Muita teknisen analyysin aiheita ovat:
Sisältö vaikuttaa paljon hakukoneoptimointiin. Avainsanojen valintaan kannattaa panostaa.
Kun tiedätään millä sanoilla asiakkaasi etsivät tuotteita ja palveluita, pitää kirjoittaa tätä vastaavaa sisältöä. Mitä pidempään sivustolla vietetään aikaa, sitä luotettavampi sivusto on myös hakukoneiden mielestä.
Verkkokauppojen hakukoneoptimointi poikkeaa tietyltä osin normaalin web-sivuston hakukoneoptimoinnista. Hakukoneoptimoinnin oppaassa kerrotaan hakukoneoptimoinnista yleisellä tasolla.
Web-sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi sisältää kaikki web-sivuston ulkopuolelle jäävät toimet, jotka vaikuttavat avainsanojen sijoituksiin hakukoneissa.
WordPress on hakukoneystävällinen alusta, mutta WordPressin käyttäminen ei tarkoita, että web-sivuston hakukoneoptimointi olisi kunnossa.