Hakukoneoptimoinnin auditointi

Julkaistu 13.10.2020
Heikki Kujala

Hakukoneoptimoinnin auditoinnilla selvitetään kuinka hyvässä kunnossa web-sivusto on. Auditoinnin raporttiin on priorisoitu toimenpiteitä, joita noudattamalla hakukoneoptimoinnin toimivuus paranee.

  1. Varmista, että Google indeksoi yhden version web-sivustostasi
  2. Sivuston auditointi työkalulla
  3. Tarkista indeksoinnin ongelmat Google Search Consolessa
  4. Zombie-sivut
  5. Latausaikojen optimointi
  6. Web-sivuston toimivuus kännykällä
  7. Orgaaninen liikenne
  8. Paranna sivun sisäistä hakukoneoptimointia
  9. Kilpailija-analyysi
  10. Web-sivuston arkkitehtuuri

Varmista, että Google indeksoi yhden version web-sivustostasi

http://sivustosi.com
https://sivustosi.com
http://www.sivustosi.com
https://www.sivustosi.com

Vaikka ihmisille nämä tarkoittavat samaa URL-osoitetta, ei Googlelle. Jos uudellenohjausta ei tehdä, pitää Google niitä täysin erillisinä verkkosivustoina.

2. Sivuston auditointi työkalulla

Sivusto kannattaa auditoida Scream Frog SEO Spiderilla tai muulla työkalulla, jotta saadaan selville mitkä asiat ovat kunnossa ja missä on parannettavaa. Auditoinnin työkalut tarkistettavat titlet, metakuvaukset, ohuen ja päällekkäisen sisällön jne.

3. Tarkista indeksoinnin ongelmat Google Search Consolessa

Google Search Consolen kattavuus -raportilla voidaan selvittää mitä sivuja Google ei indeksoi.

4. Zombie-sivut

Kirjoittamalla Googlessa site:sivusto.fi saa selville kuinka monta sisältösivua Google on indeksoinut. Monilla sivustoilla indeksoituja sivuja on 50–75% enemmän kuin odotetaan. Näitä sivuja kutsutaan zombie-sivuiksi. Tyypillisiä zombie sivuja ovat

  • arkisto-sivut
  • kategoria- ja tagisivut
  • hakutulossivut
  • vanhat lehdistötiedotteet
  • ohut sisältö, vähemmän kuin 50 sanaa

5. Latausaikojen optimointi

Google vahvisti vuonna 2010, että latausajat ovat PageRank -algoritmin faktori. Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen algoritmilleen, jotka kertoivat kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on. Latausajat voidaan mitata helposti Google PageSpeed Insight:lla.

6. Web-sivuston toimivuus kännykällä

Web-sivuston toimivuus kännykällä voidaan testata Googlen Mobiilisoveltuvuustestilä.

7. Orgaaninen liikenne

Orgaaninen liikenne voidaan selvittää Google Analyticsillä.
Siirrytään kohtaan Hankinta > Kaikki liikenne > Kanavat.

Sitten klikataan “Orgaaninen haku”.

8. Paranna sivun sisäistä hakukoneoptimointia

Sivun sisäinen hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää. Aina ei ole mahdollista optimoida kaikkia sivuja, jolloin kannattaa optimoida tärkeimmät. Tärkeät sivut voidaan määritellä:

Strategia

  • Avainsanojen sisällyttäminen title-tagiin
  • Avainsanojen sisällyttäminen 100 ensimmäiseen sanaan
  • 5 ulkoisen linkin hankkiminen
  • 5 sisäisen linkin lisääminen
  • LSI (Latent Semantic Indexing) avainsanojen lisääminen, koska sillä Google käyttää näitä määrittääkseen kuinka relevantti sivu on.

Avainsanat

Avainsanojen sijoitusten seuraamiseen on olemassa lukuisia työkaluja, mutta Google Search Consolen käyttämisellä pääsee alkuun.

Ulkoiset linkit

Ulkoiset linkit ovat todella tärkeitä hakukoneoptimoinnissa, joten kannattaa analysoida niitä.

Vialliset linkit

Google Search Consolen avulla voidaan selvittää rikkinäiset sivut, joita Google ei voi indeksoida. Tämä on myös mahdollista hakukoneoptimoinnin työkaluilla.

Vinkkejä sisällön parantamiseen

  • Lyhyet esittelytekstit, koska kävijät eivät jaksa lukea todella pitkiä esittelytekstejä.
  • Lyhyet kappaleet, koska ihmiset eivät jaksa lukea verkossa, vaan silmäilevät.
  • Runsaasti alaotsikoita, koska ne auttavat kävijöitä jäsentämään sisältöä.

9. Kilpailija-analyysi

Kilpailija-analyysissä kannattaa ensin selvittää kilpailijoiden parhaat avainsanat. Tämä tehdään hakukoneoptimoinnin työkaluilla. Kun ollaan saatu selville avainsanat, katsotaan millä sivuilla niitä on käytetty. Pitää selvittää mitä yhteistä on näillä sivuilla. Lopuksi selvitään ketkä linkittävät näille sivuille.

10. Web-sivuston arkkitehtuuri

Ensinnäkin sivuston arkkitehtuuri auttaa hakukoneita löytämään ja indeksoimaan kaikki sivusi. Toiseksi arkkitehtuuri kertoo Googlelle, mitkä sivustosi sivut ovat tärkeimpiä. Yleensä mitä lähempänä sivu on etusivua, sitä tärkeämpi se on.