Hakukoneoptimoinnin auditoinnilla selvitetään kuinka hyvässä kunnossa web-sivusto on. Auditoinnin raporttiin on priorisoitu toimenpiteitä, joita noudattamalla hakukoneoptimoinnin toimivuus paranee.
http://sivustosi.com
https://sivustosi.com
http://www.sivustosi.com
https://www.sivustosi.com
Vaikka ihmisille nämä tarkoittavat samaa URL-osoitetta, ei Googlelle. Jos uudellenohjausta ei tehdä, pitää Google niitä täysin erillisinä verkkosivustoina.
Sivusto kannattaa auditoida Scream Frog SEO Spiderilla tai muulla työkalulla, jotta saadaan selville mitkä asiat ovat kunnossa ja missä on parannettavaa. Auditoinnin työkalut tarkistettavat titlet, metakuvaukset, ohuen ja päällekkäisen sisällön jne.
Google Search Consolen kattavuus -raportilla voidaan selvittää mitä sivuja Google ei indeksoi.
Kirjoittamalla Googlessa site:sivusto.fi saa selville kuinka monta sisältösivua Google on indeksoinut. Monilla sivustoilla indeksoituja sivuja on 50–75% enemmän kuin odotetaan. Näitä sivuja kutsutaan zombie-sivuiksi. Tyypillisiä zombie sivuja ovat
Google vahvisti vuonna 2010, että latausajat ovat PageRank -algoritmin faktori. Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen algoritmilleen, jotka kertoivat kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on. Latausajat voidaan mitata helposti Google PageSpeed Insight:lla.
Web-sivuston toimivuus kännykällä voidaan testata Googlen Mobiilisoveltuvuustestilä.
Orgaaninen liikenne voidaan selvittää Google Analyticsillä.
Siirrytään kohtaan Hankinta > Kaikki liikenne > Kanavat.
Sitten klikataan “Orgaaninen haku”.
Sivun sisäinen hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää. Aina ei ole mahdollista optimoida kaikkia sivuja, jolloin kannattaa optimoida tärkeimmät. Tärkeät sivut voidaan määritellä:
Avainsanojen sijoitusten seuraamiseen on olemassa lukuisia työkaluja, mutta Google Search Consolen käyttämisellä pääsee alkuun.
Ulkoiset linkit ovat todella tärkeitä hakukoneoptimoinnissa, joten kannattaa analysoida niitä.
Google Search Consolen avulla voidaan selvittää rikkinäiset sivut, joita Google ei voi indeksoida. Tämä on myös mahdollista hakukoneoptimoinnin työkaluilla.
Kilpailija-analyysissä kannattaa ensin selvittää kilpailijoiden parhaat avainsanat. Tämä tehdään hakukoneoptimoinnin työkaluilla. Kun ollaan saatu selville avainsanat, katsotaan millä sivuilla niitä on käytetty. Pitää selvittää mitä yhteistä on näillä sivuilla. Lopuksi selvitään ketkä linkittävät näille sivuille.
Ensinnäkin sivuston arkkitehtuuri auttaa hakukoneita löytämään ja indeksoimaan kaikki sivusi. Toiseksi arkkitehtuuri kertoo Googlelle, mitkä sivustosi sivut ovat tärkeimpiä. Yleensä mitä lähempänä sivu on etusivua, sitä tärkeämpi se on.