Tekninen hakukoneoptimointi on prosessi, jolla varmistetaan, että web-sivusto täyttää modernien hakukoneiden tekniset vaatimukset. Tärkeitä teknisen hakukoneoptimoinnin elementtejä ovat selaaminen, indeksointi, renderöinti ja web-sivuston arkkitehtuuri.
Vaikka web-sivustolla on paras sisältö, eivät Google ja muut hakukoneet arvosta sisältösivua, jos tekninen hakukoneoptimointi on huonosti tehty. Googlen ja muiden hakukoneiden on kyettävä etsimään, indeksoimaan, ja hahmottamaan web-sivuston sisältö. Mutta se on vain jäävuoren huippu. Vaikka Google indeksoisi kaiken sivuston sisällön, se ei tarkoita, että työ on kokonaan tehty. Tämä johtuu siitä, että optimointiin liittyy lukuisia asioita. Sivuston pitää toimia myös kännykällä, ei saa olla päällekkäistä sisältöä ja sivujen pitää latautua nopeasti jne. Hakukoneoptimoinnin auditoinnilla selvitetään kuinka hyvässä kunnossa web-sivusto on.
Tekninen hakukoneoptimointi ei ole vain indeksointia, vaan siihen liittyy paljon asioita:
Sivuston rakenteen korjaaminen on jopa tärkeämpää kuin indeksointiin liittyvien ongelmien korjaaminen. Nimittäin monet indeksointiin liittyvät ongelmat johtuvat huonosti suunnitellusta web-sivuston rakenteesta. Lisäksi rakenne vaikuttaa kaikkeen optimointiin XML-sivukartoista robots.txt-tiedoston käyttämiseen.
Sivuston rakenne määrittää, miten kaikki web-sivuston sisältösivut on järjestetty. Yleensä halutaan selkeä rakenne, jossa kaikki sisältösivut ovat muutaman linkin päässä toisistaan.
Ei kannata miettiä liikaa web-sivuston URL-osoitteen rakennetta, varsinkaan pienissä sivustoissa kuten blogeissa. Kun URL-osoitteet on nimitetty johdonmukaisesti, tulee kokonaisuudesta looginen. Tämä auttaa käyttäjiä ymmärtämään missä kohtaa sivua he ovat.
Murupolku on todella hyödyllinen hakukoneoptimoinnin kannalta. Murupolku nimittäin lisää sivuston sisäiset linkit automaattisesti sisäisiin luokkiin ja alasivuihin.
Hakukoneoptimoinnissa on äärimmäisen tärkeää, että hakukoneiden botit pystyvät käymään sivuston läpi ja indeksoimaan sisällön. Hyvä sisäinen linkitysrakenne varmistaa, että ne ymmärtävät sivustosi tärkeimmän sisällön.
Selauksessa hakukoneen botti skannaa jokaisen löytämänsä URL-osoitteen koodin ja sisällön.
Indeksoinnissa botti lisää vierailut sivut hakemistoon ja järjestää kaikki tiedot. Tietoja käytetään sitten mittaamaan sivun osuvuutta tiedon etsijän kyselyyn.
Kannattaa tarkistaa Google Search Consolen kattavuusraportti. Se kertoo, jos Google ei pysty indeksoimaan tai renderöimään sivuja, joita haluat indeksoida.
Jos halutaan, että hakukone indeksoi sivun, mutta jostain syystä halutaan se pitää poissa hakutuloksista, voidaan asia kertoa boteille metatunnisteella. Bottien sisällönkuvauskentän avulla voit myös ohjata heitä indeksoimaan sivun, mutta ei seuraamaan sivun linkkejä.
Kansainvälisillä sivustolla hreflang-tunnisteesta on paljon hyötyä.
Usein indeksointiin liittyviä ongelmia ei ole etusivulla, vaan syvällä sivustolla. Selkeä arkkitehtuuri estää ongelmien esiintymisen. On suositeltavaa, että sivuston syvin sivu on vain 3-4 klikkauksen päästä etusivulta.
Rikkinäiset sisäiset linkit voivat vaikeuttaa Googlen bottia sivujen löytämisessä ja indeksoinnissa.
Sivukartat auttavat hakukoneita sisällön indeksoinnissa. Sivukartat pitää lähettää hakukoneille. Sivukartat ovat yleensä XML-formaatissa.
Sivukartan rakenne:
Jos kirjoitetaan uniikkia sisältöä jokaiselle sivuston sisältösivulle, todennäköisesti ei tarvitse huolehtia päällekkäisestä sisällöstä. Ohut sisältö on sisältöä, jolla on vähän tai ei ollenkaan arvoa käyttäjälle. Lisäksi Google pitää ohuena sisältönä sivuja, joihin on kopioitu sisältöä alkuperäisiltä sivuilta. Hakukoneoptimoinnin auditoinnin työkaluilla voidaan tarkastaa onko sivustolla ohutta ja päällekkäistä sisältöä.
Jos sama sisältö on useilla sivustosi sivuilla, tai jopa muilla sivustoilla, voivat hakukoneet hämmentyä. Kun näillä sivuilla on sama sisältö, pitää hakukoneen päättää minkä sijoittaa korkeimmalle. Tämän seurauksena ne saattavat sijoittaa kaikki sivut, joilla on sama sisältö alhaisemmalle tasolle.
SSL-sertifikaatilla parannetaan kävijöiden yksityisyyttä pitämällä arkaluonteiset tiedot paremmin turvassa web-sivustolla. Hankkimalla sivustolle SSL-sertifikaatin, sivuston käyttäjien ja palvelimen välinen yhteys salataan. SSL parantaa myös hakukoneoptimointia, sillä Google priorisoi hakutuloksissaan turvallisia sivustoja. SSL ei kannata jättää käyttämättä rahan takia, sillä esimerkiksi Let’s Encrypt -palvelu tarjoaa ilmaisia sertifikaatteja.
Responsiivinen web-suunnittelu tarkoittaa sivuston toimivan kaikilla laitetyypeillä eli kännykällä, tabletilla ja tietokoneella. Google otti mobiili -ensin indeksoinnin käyttöön keväällä 2018. Mobiili-ensin indeksointi tarkoittaa Googlen käyttävän sivun mobiiliversiota indeksointiin ja arvostuksen antamiseen auttaakseen kännykän käyttäjiä. Tämän takia on tärkeä varmistaa sivuston toimivuus kaikilla laitetyypeillä.
Sivuston latausaikojen mittaamiseen on useita työkaluja. Google PageSpeed Insight antaa pisteitä kännykälle ja pc 0 – 100 sekä kertoo mitkä asiat sivussa on kunnossa ja missä on parannettavaa. Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen algoritmilleen, jotka kertovat kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on.
Mittaustulos | Selite |
Ensimmäinen sisällön renderöinti | Ensimmäinen elementti eli teksti tai kuva renderöidään. |
Interaktiivisuutta edeltävä aika | On vuorovaikutteinen eli vastaa käyttäjän toimintaan 50 millisekunnin sisällä. |
Nopeusindeksi | Mittaa kuinka nopeasti sisältöä näytetään sivun latauksen aikana. |
Estoaika yhteensä | Summa lasketaan lisäämällä estävä osuus kaikista yli 50 ms kestävistä tehtävistä ensimmäinen sisällön renderöinnin ja interaktiivisuutta edeltävä ajan välillä. |
Suurimman sisällön renderöinti | Kertoo kuinka kauan aikaa kuluu, että suurin osa sisällöstä tulee näkyviin. |
Kumulatiivinen asettelun muutos | Kumulatiivisen asettelun muutos kuvaa kun näkymän elementti siirtyi lähtöasennosta sivun lataamisen aikana. |
Latausaikojen optimoinnissa huomioitavat asiat:
Tavoitteena on sivuston sisältävän vain 1 kpl css-tiedostoa, mutta käytännössä pahimmillaan voi olla yli 30 kpl. Tämä johtuu siitä miten sivusto on kehitetty ja käyttöliitymäkirjaston valitsemisesta. Jokaista asiaa varten voi olla erillinen oma julkaisujärjestelmän laajennus, jolla on omat css- ja js-tiedostot. Ainoastaan YOOthemen kehittämässä UIkit:ssä on kaikki mahdolliset komponentit. Muut eivät sisällä, joten usein joudutaan täydentämään 3. osapuolen komponenteilla.
Kun CSS-tiedostot on pakattu ja yhdistetty, kannattaa määrittää ns. critical path. Critical path tarkoittaa sivun yläosan muotoiluja, ne lisätään html:ään sisään.
Myös JavaScriptin osalta tavoitteena on, että olisi vain 1 kpl js-tiedosto.
Web-fontit kannattaa integroida julkaisujärjestelmän teemaan https://google-webfonts-helper.herokuapp.com/ fonts , jotta olisi vähemmän DNS-hakuja (loopup).
HTML5 preload:n avulla voidaan ladata resurssit varhaisessa vaiheessa head-osassa niin, että resurssit eivät estä renderöintiä.
Käytännössä web-selaimelle annetaan ohje suorittaa alustava lataus, jotta ei jouduta odottamaan resurssin latautumista.
HTML5 preload voidaan käyttää
HTML5 DNS prefethcing -tekniikalla ilmoitetaan web-selaimelle, että pitää hakea resursseja toisesta verkkotunnuksesta. Haettavia resursseja ovat esim.
Palvelimen tyyppejä:
Perinteisessä web-hotellissa on riski, että on liikaa käyttäjiä suhteessa resursseihin. Esimerkiksi sivusto X toimii hitaasti, koska samalla palvelimella sijaitseva sivusto Y on voimakkaan kuormituksen alaisena. Moderneissa web-hotelleissa, joissa on varattu käyttäjälle tietty määrä prosessoritehoa, ainoa negatiivinen asia verrattuna virtuaalipalvelimeen on tyytyminen asennettuihin ohjelmistoihin. Eli esimerkiksi PHP-ohjelmointikielestä on versio x tuettu, vaikka tarvittaisiin uudempi, ei voida mitään. Riippumatta minkä tyyppiseen palvelimeen päädytään, kannattaa valita massamuistiksi ssd, joka on paljon nopeampi kuin perinteinen kovalevy.