Parempaa Joomlan markkinointia

Julkaistu 13.12.2014
Heikki Kujala

Hardy Azeezin kirjoittaman, Joomla Magazinen joulukuussa 2014 julkaistun artikkelin mukaan Joomlan markkinoinnissa olisi parantamisen varaa. Julkaisujärjestelmä kehittyy jatkuvasti, mutta markkinaosuus on noussut 3 vuodessa vain vähän. Tammikuussa 2011 markkinaosuus kaikista web-sivustoista oli 2,6 % ja nykyään 3,3 %. WordPressillä sen sijaan menee lujaa. Tammikuussa 2011 sen markkinaosuus oli 13,1 % ja nykyään 23,1 %.

 2011-01-012012-01-012013-01-012014-01-012014-10-09
Ei julkaisujärjestelmää76,4%71,0%68,2%64,8%62,1%
WordPress13,1%15,8%17,4%21,0%23,1%
Joomla2,6 %2,8%2,8%3,2%3,0%
Drupal1,4%1,9%2,3%1,9%1,9%

Hardy Azeerin mukaan Joomlaa ovat markkinoineet lähinnä web-kehittäjät, ei markkinointi-ihmiset, yrittäjät tai muut henkilöt. Joomla-yhteisö on tyytyväinen, mutta uusia kasvoja Joomla-tapahtumissa ei ole näkynyt.

Hän ehdottaa seuraavia asioita:

  • Bränditietosuutta lisäävä kampanjaa: luottamus brändiä kohtaan ja ihmisten saaminen puoleensa.
  • Tuote- tai palvelupohjaisen kampanjan luomista: tietoa tuotteesta ja miksi se on olemassa.

Ansaitseeko Joomla olemassaolonsa?

Markkinaosuutta kuvaavia lukuja miettiessä väkisinkin miettii ansaitseeko Joomla olemassaolonsa tai onko Joomlalla ylipäätään annettavaa nykyään. Vastaus mielestäni on ehdoton kyllä.

Asiakkaitani kiinnostaa lopputulos eli mahdollisimman laadukkaan web-sivuston saaminen, itse julkaisujärjestelmästä korkeintaan sen helppokäyttöisyys. Tämän takia kerron miksi harvoin rakennan web-sivustoja etupäässä Joomlalla.

Joomlan vahvuuksia:

  • runsaasti sisäänrakennettuja ominaisuuksia
  • sivupohjajärjestelmä: (sivupohjien koodaminen Joomlalle on helpompaa ja nopeampaa kuin WordPressille tai Drupalille)
  • runsaasti laajennuksia
  • projektin pitkä ikä: dokumentaatio, tietoa on hyvin saatavilla, varmuus projektin jatkosta jne.

Toista yhtä hyvää yleiskäyttöistä avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmää ei ole vieläkään olemassa. Jatkossa yritän markkinoida Joomlaa paremmin . 🙂