Hardy Azeezin kirjoittaman, Joomla Magazinen joulukuussa 2014 julkaistun artikkelin mukaan Joomlan markkinoinnissa olisi parantamisen varaa. Julkaisujärjestelmä kehittyy jatkuvasti, mutta markkinaosuus on noussut 3 vuodessa vain vähän. Tammikuussa 2011 markkinaosuus kaikista web-sivustoista oli 2,6 % ja nykyään 3,3 %. WordPressillä sen sijaan menee lujaa. Tammikuussa 2011 sen markkinaosuus oli 13,1 % ja nykyään 23,1 %.
2011-01-01 | 2012-01-01 | 2013-01-01 | 2014-01-01 | 2014-10-09 | |
Ei julkaisujärjestelmää | 76,4% | 71,0% | 68,2% | 64,8% | 62,1% |
WordPress | 13,1% | 15,8% | 17,4% | 21,0% | 23,1% |
Joomla | 2,6 % | 2,8% | 2,8% | 3,2% | 3,0% |
Drupal | 1,4% | 1,9% | 2,3% | 1,9% | 1,9% |
Hardy Azeerin mukaan Joomlaa ovat markkinoineet lähinnä web-kehittäjät, ei markkinointi-ihmiset, yrittäjät tai muut henkilöt. Joomla-yhteisö on tyytyväinen, mutta uusia kasvoja Joomla-tapahtumissa ei ole näkynyt.
Hän ehdottaa seuraavia asioita:
Markkinaosuutta kuvaavia lukuja miettiessä väkisinkin miettii ansaitseeko Joomla olemassaolonsa tai onko Joomlalla ylipäätään annettavaa nykyään. Vastaus mielestäni on ehdoton kyllä.
Asiakkaitani kiinnostaa lopputulos eli mahdollisimman laadukkaan web-sivuston saaminen, itse julkaisujärjestelmästä korkeintaan sen helppokäyttöisyys. Tämän takia kerron miksi harvoin rakennan web-sivustoja etupäässä Joomlalla.
Joomlan vahvuuksia:
Toista yhtä hyvää yleiskäyttöistä avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmää ei ole vieläkään olemassa. Jatkossa yritän markkinoida Joomlaa paremmin . 🙂