Yleisesti ottaen yli puolet web-sivuston kävijöistä saapuu sivustolle hakukoneiden kautta, joten hakukoneoptimointi on äärimmäisen tärkeä asia. Hakukoneoptimointi alkaa siitä, että hakukone löytää, käy läpi ja indeksoi web-sivuston.
Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi
- title-tagi
- description-tagi
- meta-keywords-tagi
- otsikot
- leipäteksti
- kuvien alt-attribuutit
- latausaikojen optimointi
Title-tagi
- Title-tagi on yksi tärkeimmistä sivun sisäisiä tekijöitä hakukoneoptimoinnissa.
- Sen sisältämä teksti esiintyy hakutuloksissa klikattavana linkkinä ja lisäksi se näkyy yläpalkissa useimmissa web-selaimissa.
- Esimerkki:
<meta name="title" content="Venevuokrausta ja kalastusretkiä Kuusamossa - HT Vene ja vuokraus">
- Joka sivulle pitää laittaa yksilöllinen title-teksti.
- Titleen kannattaa sijoittaa 1-3 keskeistä avainsanaa, joilla sivun halutaan löytyvän.
Description-tagi
- Description-meta-tagin sisältö voi näkyä hakutuloksessa linkin alla olevana kuvauksena.
- Google ratkaisee joka hakulauseelle erikseen, näytetäänkö tuloksissa meta-description vai otteita sivun tekstistä (tai joku näiden yhdistelmä).
- Pitämällä pituus korkeintaan 156 merkissä mahtuu kokonaan Googlen hakutulokseen.
Meta-keywords-tagi
Google ja Bing eivät anna sille enää lainkaan arvoa, koska elementtiä käytettiin hakukoneoptimoinnin alkuaikoina spämmäämiseen tunkemalla se täyteen avainsanoja
Otsikot
- Pääotsikko sijoitetaan h1-elementtiin ja alaotsikot h2-elementteihin.
- Hierarkian alemmat alaotsikot sijoitetaan h3:sta h6-elementteihin tasonsa mukaisesti.
- Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeintä on kuitenkin otsikoiden sijainti ja muotoilu, ei elementti lähdekoodissa.
- Kehittyneet hakukoneet osaavat päätellä css-tyylitiedostojen määrityksistä otsikon tärkeyden
Leipäteksti
- Normaali teksti toteutetaan HTML:n p-elementeillä, lisäksi voidaan käyttää myös ei-järjestettyjä (ul) ja numeroituja listoja (ol).
- Avainsanoja kannattaa viljellä kohtuudella tekstin alusta loppuun, etenkin alussa.
- Avainsanatiheys kannattaa pitää alle 5 prosentissa, jotta Google ei rankaise ylioptimoinnista.
Kuvien alt-attribuutit
- Kuvien alt-attribuuttia kannattaa käyttää erityisesti, jos kuva toimii linkkinä.
- Hakukoneoptimoinnissa alt-attribuutit soveltuvat erityisesti kuvahakua varten tapahtuvaan optimointiin.
- Googlen ja muiden hakukoneiden kuvahaut voivat tuoda huomattavasti kävijöitä, jos kuvia on sivuilla paljon ja ne ovat ihmisiä kiinnostavista aiheista.
Latausaikojen optimointi
- Lyhyistä sivujen latausajoista on hyötyä myös hakukoneoptimoinnin kannalta, koska se vaikuttaa Google Page Rank arvoon.
- Ideaalitilanteessa sivu latautuu alle 3 sekunnissa
- Yleisiä vinkkejä
- css-tyylitiedostot kannattaa yhdistää ja viittaukset niihin sijoittaa html alkuun.
- JavaScript-tiedostot kannattaa yhdistää ja sijoittaa viittaukset niihin html loppuun.
- Gzip-pakkaus minimoi siirrettävän datan määrän.
- Julkaisujärjestelmän välimuistin hyödyntäminen
Tekninen hakukoneoptimointi
Sivukartta
- Sivukartat auttavat hakukoneita sisällön indeksoinnissa, pitää lähettää niille.
- Sivukartat ovat XML-formaatissa.
- Sivukartan rakenne:
- urlset = käytettävä sivukartan protokolla
- loc = URI, esim. http://www.venejavuokraus.fi/vuokraus
- lastmod = milloin viimeksi muokattu
- changefreq = kuinka usein sisältöä päivitetään
- priority = tärkeys, arvot 0.0 – 1 (oletus 0.5)
Robots.txt
- Robots.txt on webmastereiden luoma tekstitiedosto, joka antaa hakukoneiden boteille ohjeita kuinka käydä läpi ja indeksoida web-sivusto.
- Oletuksena hakukoneet ovat ahneita, haluavat indeksoida mahdollisimman paljon sisältöä, joka ei ole aina järkevää.
- Robots.txt voidaan rajata mitä hakukoneet saavat indeksoida.
- Robots.txt sisältö
- User-agent = Kertoo mitä bottia käsky koskee, arvona * (= kaikki botit) tai botin nimi kuten Googlebot
- Disallow = Kieltää kansion, tiedoston tai koko sivuston boteilta
- Allow = Sallii botin toimia halutussa sivuston osassa.
- Sitemap = sivukartan osoite
Hakukoneoptimoinnin työkaluja
Google Analytics
- Google Analytics on ilmainen työkalu web-sivustojen kävijämäärän mittaamiseen.
- Google Analyticsin JavaScript-seurantakoodi laitetaan HTML:ssä sivulle ennen sulkevaa head-tagia.
- Google Analytics on suosituin kävijäseurannan työkalu. Alexa.com-sivuston mukaan se on asennettu 55% 10 000 suosituimman sivuston joukossa.
Googlen Verkkovastaavan työkalut
Googlen Verkkovastaavan työkalut on ilmainen, sivuston webmasterille tarkoitettu työkalu sivuston indeksoimisen tarkistamiseen.
Googlen Verkkovastaavan työkaluilla voidaan
- Syöttää ja tarkistaa sivukartta
- Tarkistaa ja asettaa asettaa sivuston indeksoinnin nopeus.
- Katsoa sivuston kävijätilastoja.
- Luoda ja tarkistaa robots.txt-tiedosto
- Tarkistaa millä sivuston osilla indeksointia tekevällä Googlebotilla on hankalaa liikkua.
- Tarkistaa millä hakusanoilla sivuston kävijät ovat saapuneet.