Kuinka saada Google indeksoimaan web-sivusto

Julkaistu 18.7.2016
Heikki Kujala

Yleisesti ottaen yli puolet web-sivuston kävijöistä saapuu sivustolle hakukoneiden kautta, joten hakukoneoptimointi on äärimmäisen tärkeä asia. Hakukoneoptimointi alkaa siitä, että hakukone löytää, käy läpi ja indeksoi web-sivuston.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

  • title-tagi
  • description-tagi
  • meta-keywords-tagi
  • otsikot
  • leipäteksti
  • kuvien alt-attribuutit
  • latausaikojen optimointi

Title-tagi

  • Title-tagi on yksi tärkeimmistä sivun sisäisiä tekijöitä hakukoneoptimoinnissa.
  • Sen sisältämä teksti esiintyy hakutuloksissa klikattavana linkkinä ja lisäksi se näkyy yläpalkissa useimmissa web-selaimissa.
  • Esimerkki: <meta name="title" content="Venevuokrausta ja kalastusretkiä Kuusamossa - HT Vene ja vuokraus">
  • Joka sivulle pitää laittaa yksilöllinen title-teksti.
  • Titleen kannattaa sijoittaa 1-3 keskeistä avainsanaa, joilla sivun halutaan löytyvän.

Description-tagi

  • Description-meta-tagin sisältö voi näkyä hakutuloksessa linkin alla olevana kuvauksena.
  • Google ratkaisee joka hakulauseelle erikseen, näytetäänkö tuloksissa meta-description vai otteita sivun tekstistä (tai joku näiden yhdistelmä).
  • Pitämällä pituus korkeintaan 156 merkissä mahtuu kokonaan Googlen hakutulokseen.

Meta-keywords-tagi

Google ja Bing eivät anna sille enää lainkaan arvoa, koska elementtiä käytettiin hakukoneoptimoinnin alkuaikoina spämmäämiseen tunkemalla se täyteen avainsanoja

Otsikot

  • Pääotsikko sijoitetaan h1-elementtiin ja alaotsikot h2-elementteihin.
  • Hierarkian alemmat alaotsikot sijoitetaan h3:sta h6-elementteihin tasonsa mukaisesti.
  • Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeintä on kuitenkin otsikoiden sijainti ja muotoilu, ei elementti lähdekoodissa.
  • Kehittyneet hakukoneet osaavat päätellä css-tyylitiedostojen määrityksistä otsikon tärkeyden

Leipäteksti

  • Normaali teksti toteutetaan HTML:n p-elementeillä, lisäksi voidaan käyttää myös ei-järjestettyjä (ul) ja numeroituja listoja (ol).
  • Avainsanoja kannattaa viljellä kohtuudella tekstin alusta loppuun, etenkin alussa.
  • Avainsanatiheys kannattaa pitää alle 5 prosentissa, jotta Google ei rankaise ylioptimoinnista.

Kuvien alt-attribuutit

  • Kuvien alt-attribuuttia kannattaa käyttää erityisesti, jos kuva toimii linkkinä.
  • Hakukoneoptimoinnissa alt-attribuutit soveltuvat erityisesti kuvahakua varten tapahtuvaan optimointiin.
  • Googlen ja muiden hakukoneiden kuvahaut voivat tuoda huomattavasti kävijöitä, jos kuvia on sivuilla paljon ja ne ovat ihmisiä kiinnostavista aiheista.

Latausaikojen optimointi

  • Lyhyistä sivujen latausajoista on hyötyä myös hakukoneoptimoinnin kannalta, koska se vaikuttaa Google Page Rank arvoon.
  • Ideaalitilanteessa sivu latautuu alle 3 sekunnissa
  • Yleisiä vinkkejä
    • css-tyylitiedostot kannattaa yhdistää ja viittaukset niihin sijoittaa html alkuun.
    • JavaScript-tiedostot kannattaa yhdistää ja sijoittaa viittaukset niihin html loppuun.
    • Gzip-pakkaus minimoi siirrettävän datan määrän.
    • Julkaisujärjestelmän välimuistin hyödyntäminen

Tekninen hakukoneoptimointi

Sivukartta

  • Sivukartat auttavat hakukoneita sisällön indeksoinnissa, pitää lähettää niille.
  • Sivukartat ovat XML-formaatissa.
  • Sivukartan rakenne:
    • urlset = käytettävä sivukartan protokolla
    • loc = URI, esim. http://www.venejavuokraus.fi/vuokraus
    • lastmod = milloin viimeksi muokattu
    • changefreq = kuinka usein sisältöä päivitetään
    • priority = tärkeys, arvot 0.0 – 1 (oletus 0.5)

Robots.txt

  • Robots.txt on webmastereiden luoma tekstitiedosto, joka antaa hakukoneiden boteille ohjeita kuinka käydä läpi ja indeksoida web-sivusto.
  • Oletuksena hakukoneet ovat ahneita, haluavat indeksoida mahdollisimman paljon sisältöä, joka ei ole aina järkevää.
  • Robots.txt voidaan rajata mitä hakukoneet saavat indeksoida.
  • Robots.txt sisältö
    • User-agent = Kertoo mitä bottia käsky koskee, arvona * (= kaikki botit) tai botin nimi kuten Googlebot
    • Disallow = Kieltää kansion, tiedoston tai koko sivuston boteilta
    • Allow = Sallii botin toimia halutussa sivuston osassa.
    • Sitemap = sivukartan osoite

Hakukoneoptimoinnin työkaluja

Google Analytics

  • Google Analytics on ilmainen työkalu web-sivustojen kävijämäärän mittaamiseen.
  • Google Analyticsin JavaScript-seurantakoodi laitetaan HTML:ssä sivulle ennen sulkevaa head-tagia.
  • Google Analytics on suosituin kävijäseurannan työkalu. Alexa.com-sivuston mukaan se on asennettu 55% 10 000 suosituimman sivuston joukossa.

Googlen Verkkovastaavan työkalut

Googlen Verkkovastaavan työkalut on ilmainen, sivuston webmasterille tarkoitettu työkalu sivuston indeksoimisen tarkistamiseen.

Googlen Verkkovastaavan työkaluilla voidaan

  • Syöttää ja tarkistaa sivukartta
  • Tarkistaa ja asettaa asettaa sivuston indeksoinnin nopeus.
  • Katsoa sivuston kävijätilastoja.
  • Luoda ja tarkistaa robots.txt-tiedosto
  • Tarkistaa millä sivuston osilla indeksointia tekevällä Googlebotilla on hankalaa liikkua.
  • Tarkistaa millä hakusanoilla sivuston kävijät ovat saapuneet.