Hakukoneoptimointia parantavan tekstin kirjoittaminen on muuttunut paljon 2000-luvun alusta tähän päivään. Osa aikanaan hyvistä neuvoista on nykyään sellaisia, joista hakukoneet kuten Google rankaisee.
2000-luvun alussa avainsanojen käyttäminen oli todella tehokas taktiikka. Tämän takia avainsanoja laitettiin kaikkiin tunnisteisiin kaikkialla.
Hakukoneet eivät tunnistaneet sanojen muunnelmia, joten eli variaatioita viljeltiin ahkerasti. Esimerkiksi jos hakukoneoptimointia tehtäisiin sanalle ”sininen kello”, siitä olisi variaatiot sininen kellon, siniset kellot, sininen kellon lisävaruste, siniset kellon tarvikkeet, siniset kellot lisävarusteet, siniset kellotarvikkeet jne. Siis variaatioilla naurettavan pienillä eroilla.
On oli tagi, hakusana on siinä on aina.
Tämän takia oli tämän tyyppisiä verkkotunnuksia: siniset-kellot-varusteet.sinisetkellot.co Jotkut kuvittelivat, että tämä edistää sivuston arvostuksen saamista.
Tätä taktiikka käyttäneet haluaisivat näyttää yhden sisällön hakukoneille ja toisen todellisilta tietoa hakeville käyttäjille, koska he tiesivät, että jos he osoittivat tämän tiheän, avainsanoilla täytetyn sisällön käyttäjille, heidät olisi poistettu käytöstä ja se ei ole uskottavaa, jote he menisivät muulle sivustolle.
Tämän takia tehtiin ainutlaatuisia sivuja jopa avainsanoille, jotka jakavat saman tarkoituksen. Ersimerkiksi siniset kellot ja siniset kellot voivat olla kaksi eri sivua.
Vuonna 2008 oli vielä keskustelujat siitä, että luodaanko avainsanamuotoinen verkkotunnus.
Koska hakukoneet, etenkin Google, mutta myös Bing, ovat hyviä käyttäjän ongelman ratkaisussa, joten sivut, jotka ratkaisevat käyttäjän ongelman, arvostetaan korkealle.
Nykyään ei ole uskottava hakukoneoptimointia luoda sivua erikseen esimeriksi sanoille “sininen kellon” ja “sinisten kellojen lisälaitteet”. Tässä tapauksessa pitää todella todella selvittää, mikä on hakijan tarkoitus. Jos monet avainsanat jakavat saman tarkoituksen, kannattaa luoda joka palvelee tätä kaikkia avainsanoja tai ainakin monia avainsanoja, joita kyseinen aikomus edustaa.
Joten nykyään hakukoneoptimointia parantavassa teksissä on vain 2 tärkeää, jotka ovat otsikkoelementti ja tekstin sisältö. Tämä ei tarkoita, että arvostusta ei voi saada ilman, että avainsanat ovat näissä kahdessa paikassa, se on vain on suositeltavaa. Asia on näin sekä käyttäjien että hakukoneiden takia. Kun näet avainsanan, jonka haet sivun otsikkosivulla hakutuloksissa, haluat todennäköisemmin klikata sitä kuin et näkisi sitä. Joten on mahdollista, että jokin huomiohakuinen otikointi kerää enemmän klikkauksia kuin avainsanamuotoinen otsikko.
Tunnisteita, jotka ovat vuonna 2008 hyödyllisiä
Otsikkotunnisteet (H1, H2)
URL-kenttä, joten jos voit lisätä URL-osoitteeseesi etsimäsi sanoja ja lauseita, se on lievästi hyödyllinen. Tämä on hyödyllistä hakijoille, jotka näkevät URL-osoitteen ja ajattelevat sen olevan hyödyllinen ja jakavat muille ihmisille.
Metakuvaus, jota ei käytetä rankingissa, mutta hakijat lukevat sen. Kun he näkevät metakuvauksen, joka sisältää kysymyksiä ja lauseita, joita he ovat kyselleet, he todennäköisemmin ajattelevat, että tämä on merkityksellinen tulos ja todennäköisemmin napsauttamalla sitä. Mitä ennemmän klikkausia, kunhan sitoutuminen on korkea, joka johtaa parempaan sijoitukseen.
Kuvien alt-attribuutti, joka on hyödyllinen sekä tavallisille hakutuloksille että erityisen hyödylliseksi Google-kuvista. Lisäksi Google-kuvien katselun kautta saatetaan saada valtavan määrän hakuliikennettä jopa itsenäisesti.
Tämä voi antaa merkittävän boostin. Google tunnistaa hakukyselyllä puuttuvat sanat, jotka liittyvät asiayhteyteen.
Pohjimmiltaan Google pystyy näkemään, että tietyllä hakutuloksella vähemmän todennäköisesti käyttä klikkaa takaisin-painiketta ja valitsee eri hakutuloksen tai on enemmän sitounut sivustoon, joka ratkaisee ongelman. Tämä merkki Googlesta ja se haluaa arvostaa tälläisia sivuja.