Ei riitä pelkkä hakukoneoptimoinnin tekeminen, vaan toimivuutta pitää säännöllisesti seurata.
Konversio
Konversio on web-sivuston tavoite
Saadaan kävijä tekemään haluttu toimenpide kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, rekisteröitymään, verkkokaupassa tekemään tilauksen jne.
Saadaan kävijä tekemään haluttu toimenpide kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, rekisteröitymään, verkkokaupassa tekemään tilauksen jne.
Konversio–optimoinnilla yritetään siis saada yhä useammasta sivuston kävijästä asiakas.
Konversioprosentti on tavallisesti vain noin 1-2 %, verkkokaupoissa on suurempi.
Click Through Rate (CTR)
Hakutulosten klikkausten prosentti
Google päättelee sivun kiinnostavuuden myös sen perusteella, kuinka iso osa hakijoista klikkaa sivulle osoittavaa hakutulosta.
Meta-description-tagi, sivulla olevan tekstin kiinnostavus ja verkko-osoitteessa olevat avainsanat ovat tämänkin takia tärkeitä: niissä olevia hakusanoja näytetään hakutuloksissa lihavoituna, mikä lisää tulosten kiinnostavuutta.
Lisäksi sivuston vahva brändi nostaa CTR-arvoa, kun sivuston nimi esiintyy title-tagissa. Kävijät nimittäin suosivat aikaisemmin hyväksi havaitsemiaan sivustoja.
Bounce-rate
Välitön poistumisprosentti, kuinka moni poistuu sivustolta suoraan etusivun jälkeen.
Kasvattamalla kävijäkohtaisia sivujen latausmääriä ja sivustolla vietettyä aikaa, sivusto on mahdollista saada hieman arvokkaammaksi Googlen silmissä.
Kävijöille kannattaa esittää kiinnostavia sivuston sisäisiä linkkejä.
CTR ja Bounce-rate arvojen tulkinnasta
Tilanne on hyvä, jos yli 2% käyttäjistä, jotka näkevät sivuston hakutuloksissa vierailevat sivustolla (CTR yli 2%).
Tilanne on parempi, jos vähintään 50% kävijöistä on sivustolla 30 sekunttia tai enemmän (bounce rate on alle 50%).
Tilanne on paras mahdollinen, jos kävijä menee sivustolla syvemmällä tai siirtyy linkkiä klikkaamalla suositellulle muulle sivustolle.