Hakukoneoptimoinnin toimivuuden arviointi

Julkaistu 19.8.2015
Heikki Kujala

Ei riitä pelkkä hakukoneoptimoinnin tekeminen, vaan toimivuutta pitää säännöllisesti seurata.

Konversio

  • Konversio on web-sivuston tavoite
    • Saadaan kävijä tekemään haluttu toimenpide kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, rekisteröitymään, verkkokaupassa tekemään tilauksen jne.
    • Saadaan kävijä tekemään haluttu toimenpide kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, rekisteröitymään, verkkokaupassa tekemään tilauksen jne.
    • Konversio–optimoinnilla yritetään siis saada yhä useammasta sivuston kävijästä asiakas.
  • Konversioprosentti on tavallisesti vain noin 1-2 %, verkkokaupoissa on suurempi.

Click Through Rate (CTR)

  • Hakutulosten klikkausten prosentti
  • Google päättelee sivun kiinnostavuuden myös sen perusteella, kuinka iso osa hakijoista klikkaa sivulle osoittavaa hakutulosta.
  • Meta-description-tagi, sivulla olevan tekstin kiinnostavus ja verkko-osoitteessa olevat avainsanat ovat tämänkin takia tärkeitä: niissä olevia hakusanoja näytetään hakutuloksissa lihavoituna, mikä lisää tulosten kiinnostavuutta.
  • Lisäksi sivuston vahva brändi nostaa CTR-arvoa, kun sivuston nimi esiintyy title-tagissa. Kävijät nimittäin suosivat aikaisemmin hyväksi havaitsemiaan sivustoja.

Bounce-rate

  • Välitön poistumisprosentti, kuinka moni poistuu sivustolta suoraan etusivun jälkeen.
  • Kasvattamalla kävijäkohtaisia sivujen latausmääriä ja sivustolla vietettyä aikaa, sivusto on mahdollista saada hieman arvokkaammaksi Googlen silmissä.
  • Kävijöille kannattaa esittää kiinnostavia sivuston sisäisiä linkkejä.

CTR ja Bounce-rate arvojen tulkinnasta

  • Tilanne on hyvä, jos yli 2% käyttäjistä, jotka näkevät sivuston hakutuloksissa vierailevat sivustolla (CTR yli 2%).
  • Tilanne on parempi, jos vähintään 50% kävijöistä on sivustolla 30 sekunttia tai enemmän (bounce rate on alle 50%).
  • Tilanne on paras mahdollinen, jos kävijä menee sivustolla syvemmällä tai siirtyy linkkiä klikkaamalla suositellulle muulle sivustolle.