Tämä hakukoneoptimointiopas on niille, jotka eivät ole ennestään perehtyneet hakukoneoptimointiin. Opas sisältää perusteet ja sisältö on päivitetty vastaamaan tämän päivän suosituksia ja tekniikoita.
Hakukoneoptimointi on tärkeää monesta syystä. Sillä parannetaan web-sivustojen sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa. Eli käytännössä yritetään saada sivusto sijalle 1 ko. avainsanalla Googlessa tai muussa hakukoneessa. Lisäksi hakukoneoptimointi voi parantaa sivuston käyttäjäkokemusta kun on laadukasta sisältöä, sivu latautuu nopeasti ja on hyödyllisiä ulkoisia linkkejä.
Hakukoneoptimoinnin perusteet
Hakukoneoptimoinnissa on äärimmäisen tärkeää, että hakukoneiden botit pystyvät käymään sivuston läpi ja indeksoimaan sisällön. Hyvä sisäinen linkitysrakenne varmistaa, että ne ymmärtävät sivustosi tärkeimmän sisällön.
XML-sivustokartta
Sivustokartat auttavat hakukoneita sisällön indeksoinnissa, niissä on listattu kaikki sivuston sisältösivut. Tämän takia sivustokartat pitää lähettää hakukoneille. Sivustokartat ovat XML-formaatissa.
Sivustokartan rakenne:
loc = URI, esim. http://www.heikkikujala.fi
lastmod = viimeksi muokattu
changefreq = kuinka usein sisältöä päivitetään priority = tärkeys
XML-sivustokartan rajoitukset
Saa sisältää max 50000 sivua.
Pakkaamattomana koko saa olla korkeintaan 50 megatavua.
Selaus (crawling), indeksointi ja renderöinti
Selauksessa hakukoneen botti skannaa jokaisen löytämänsä URL-osoitteen koodin ja sisällön. Google botti on käyttänyt selaamisessa täysin helmikuusta 2020 lähtien Chromiumin uusinta versioita, johon Chrome pohjautuu. Indeksoinnissa botti lisää vierailut sivut hakemistoon ja järjestää kaikki tiedot. Tietoja käytetään sitten mittaamaan sivun osuvuutta tiedon etsijän kyselyyn. Googlen botti tarkistaa html-tiedostosta vain ensimmäiset 15 megatavua, joka ei ole ongelma normaaleille html-tiedostoille kun niiden keskimääräinen koko on 30 kilotavua.
Selausbudjetti (Crawler Budget)
Selausbudjetti on niiden sivujen määrä, joita Googlen botti selaa ja indeksoi web-sivustolla tietyn ajan kuluessa. Selausbudjetti on tärkeä, koska jos Google ei indeksoi sivua, ei ko. sivulla olevat avainsanat voi saada sijoitusta. Suurimmassa osassa web-sivustoista ei tarvitse huolehtia selausbudjetista. Google on todella hyvä löytämään ja indeksoimaan sivuja. On kuitenkin muutamia tapauksia, joissa haluat kiinnittää huomiota budjetoinnin indeksointiin:
Suuri web-sivusto: Jos on web-sivusto (kuten verkkokauppa), jossa on yli 10 000 sivua, Googlella voi olla vaikeuksia löytää niitä kaikkia.
Lisätty suuri määrä uusia sivuja, esim uusi osio, joissa satoja sivuja.
Paljon uudelleenohjauksia: monet uudelleenohjaukset ja uudelleenohjauksen ketjut syövät selausbudjettia.
Tässä on muutamia yksinkertaisia tapoja maksimoida web-sivuston selausbudjetti.
Sisäisten linkkien käyttäminen, koska Googlen botti priorisoi sivut, joissa on paljon ulkoisia ja sisäisiä linkkejä.
Toimiva web-sivuston arkkitehtuuri, kunnollinen osoiterakenne.
Orpojen sivujen välttäminen, joilla ei ole viittaavia sisäisiä tai ulkoisia linkkejä.
Päällekkäisen sisällön rajoittaminen, koska Google ei halua tuhlata resursseja indeksoimalla useita saman sisällön sivuja.
IndexNow
Microsoft ja Yandex ilmoittivat 18.10.2021 uudesta IndexNow-nimisestä protokollasta, jotta web-sivustojen omistajat voivat indeksoida sivunsa ja sisältönsä välittömästi hakukoneissa. WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennukset All in One SEO, Yoast SEO ja Rank Math tukevat IndexNow:ta.
BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers)
MUM (MultiTask Unified Model)
hyödyllisen sisällön järjestelmä
paikallisten uutisten järjestelmät
päällekkäisen sisällön poistamisen järjestelmät
sisällön tuoreuteen liittyvät järjestelmät
alkuperäisen sisällön järjestelmät
kappalepohjainen sisällön tunnistaminen
luotettava tieto
neuraalinen täsmäys
erikoissäännöt
spämmin tunnistus
poistoon perustuvat alentamisen järjestelmät
kriiseihin liittyvien tietojen järjestelmät
web-sivustojen monimuotoisuus
tarkan haun verkkotunnusjärjestelmä
linkkien analyysien järjestelmät ja PageRank
ulkoisiin linkkeihin liittyvät algoritmit ja järjestelmät
sivun käyttäjäkokemuksiin liittyvät järjestelmät
verkkokauppojen tuotearvioihin liittyvät järjestelmät
Google Search Console
Google Search Console on web-sivuston webmasterin eli verkkovastaavan työkalu, joka kertoo millä avainsanoilla kävijät ovat löytäneet web.sivustolle orgaanisissa hakutuloksissa, kuinka monta näyttökertaa on saatu milläkin avainsanalla sekä mikä on avainsanojen klikkausprosentti. On tärkeää, että XML-sivustokartta on lähetetty Google Search Consoleen.
Googlen ja Bingin hakukoneoptimoinnin erot
Vaikka Googlella ja Bingillä on useita samoja faktoreita, on niiden toiminnassa tiettyjä eroja avainsanojen, ulkoisten linkkien, sosiaalisen median signaalien ja indeksoinnin suhteen.
DuckDuckGo:n hakukoneoptimointi
DuckDuckGo on yksityisyyteen erikoistunut hakukone, jonka markkinaosuus Yhdysvalloissa oli vuonna 2020 1,6%. DuckDuckGo:n hakukoneoptimointi:
DuckDuckGo:n hakukoneoptimoinnissa on tärkeää ulkoiset linkit laadukkaista web-sivustoista kuten Wikipediasta.
DuckDuckGon hakukoneoptimoinnissa on tärkeää avainsanat, joissa on fyysinen sijainti kuten kaupunki mukana, koska se ei jäljitä käyttäjän fyysistä sijaintia.
Optimointi Bingille on kriittistä, koska DuckDuckGo hyödyntää Bingin indeksiä eli tietokantaa.
Kuvien alt-attribuuttia kannattaa käyttää erityisesti, jos kuva toimii linkkinä.
Hakukoneoptimoinnissa alt-attribuutit soveltuvat erityisesti kuvahakua varten tapahtuvaan optimointiin.
Kuvien hakukoneoptimoinnissa alt-attribuutin lisäksi on muitakin asioita kuten konteksti kuvien ympärille ja strukturoitu data.
Googlen ja muiden hakukoneiden kuvahaut voivat tuoda huomattavasti kävijöitä, jos kuvia on sivuilla paljon ja ne ovat ihmisiä kiinnostavista aiheista.
Microdata
Microdata on standardoitu tapa tuoda lisää semantiikkaa web-sivustolle.
Kesäkuussa 2011 Google, Bing, Yahoo ja Yandex julistivat yksimielisesti tukevansa tukevansa microdataa ja julkaisivat Schema.org, jossa on microdatan ensijainen sanasto.
Microdata antaa mahdollisuuden määritellä omia räätälöityjä elementtejä ja arvoja.
Microdata koostuu nimi-arvo pareista.
Globaaleja attribuutteja
itemscope = käytetään kohteen luomiseen
itemtype = validi url, jossa määritellä kohde ja tarjoaa kontekstin ominaisuuksille
itemid = globaali attribuutti, joka yksilöi kohteen
itemprop = attribuutti, joka määrittelee kohteen ominaisuudet
itemref = tarjoaa listan elementtien tunnuksista (ei itemid) ylimääräisillä ominaisuuksilla. Esimerkiksi kirjoittajat voivat merkata taulukon jokaisen sarakkeen erilliseksi kohteeksi niin, että arvot säilytetään solussa.
Semanttinen HTML5
Googlen Martin Splitt kertoi lokakuussa 2021, että semanttisesta HTML5:stä, eli elementeistä header, footer, main, aside, nav jne. on hyötyä hakukoneoptimoinnista. Se nimittäin auttaa Googlen bottia tunnistamaan sivun osiot.
Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi
Web-sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi sisältää kaikki web-sivuston ulkopuolelle jäävät toimet, jotka vaikuttavat avainsanojen sijoituksiin hakukoneissa. Tähän sisältyy mm. Google E-A-T, ulkoisten linkkien hankkiminen, sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja paikallinen hakukoneoptimointi.
Tekninen hakukoneoptimointi
Tekninen hakukoneoptimointi on prosessi, jolla varmistetaan, että web-sivusto täyttää modernien hakukoneiden tekniset vaatimukset. Tärkeitä teknisen hakukoneoptimoinnin elementtejä ovat selaus, indeksointi, renderöinti ja web-sivuston arkkitehtuuri. Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen algoritmilleen, jotka kertovat kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on.
WordPressin hakukoneoptimointi
WordPressin hakukoneoptimoinnin voi tehdä joko sisäänrakennetuilla ominaisuuksilla tai laajennuksilla. WordPressin versioon 5.5 tuli uutena ominaisuutena XML-sivukartat. WordPressille on olemassa hakukoneoptimointiin liittyviä laajennuksia kuten All in One SEO, Yoast SEO ja Rank Math.
Kaikkien avainsanojen orgaaninen klikkausprosentti
Välitön poistumisprosentti
Suoraliikenne
Toistuva liikenne
Chromen kirjainmerkit
Kommenttien määrä artikkeleissa
Käyttäjän selaushistoria
Googlen erityiset algoritmisäännöt
Alueellinen kohdistaminen
Paikallisen haut
Ostamiseen liittyvät hakutulokset
Kuvahaku
Hakukoneoptimoinnin aloittaminen
Avainsanatutkimus
Google Search Consolella ja avainsanatutkimuksen työkalulla saadaan selville web-sivuston avainsanat. Lisäksi kannattaa etsiä uusia avainsanoja, joita kannattaa käyttää web-sivuston sisällössä.
Auditointi
Hakukoneoptimoinnin auditoinnilla selvitetään kuinka hyvässä kunnossa web-sivusto on. Auditoinnin raporttiin on priorisoitu toimenpiteitä, joita noudattamalla hakukoneoptimoinnin toimivuus paranee. Screaming Frog SEO Spider on auditoinnin ohjelmisto, joka on suunniteltu virheiden löytämiseen.
Varmista, että Google indeksoi yhden version web-sivustostasi
Sivuston auditointi työkalulla
Tarkista indeksoinnin ongelmat Google Search Consolessa
Hakukoneoptimoinnin huomioiminen jo suunnittelussa
Hakukoneoptimointi ei ole erillinen asia web-sivuston rakentamisessa, vaan monet muutkin asiat kuin pelkkä tekninen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakukoneoptimoinnin onnistumiseen. Joskus saattaa olla helpompaa rakentaa koko web-sivusto uusiksi, kuin yrittää tehdä hakukoneoptimointia olemassa olevalle sivustolle.
Jatkuva tekeminen
Hakukoneoptimointi ei ole erillinen asia web-sivuston rakentamisessa, vaan monet muutkin asiat kuin pelkkä tekninen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakukoneoptimoinnin onnistumiseen. Avainsanojen sijoitukset eivät ole luonnollisesti vakio. Ne voivat nousta tai laskea.
Ei riitä web-sivusto on rakennettu, sitä kehittää julkaisun jälkeen.
Ei pidä ajatella, että sivuston hakukoneoptimointi olisi ikinä paras mahdollinen.
Kuitenkaan ei kannata sortua ylioptimointiin, vaan pyrkiä luonnollisuuteen.
Sivuston rakenne ja navigointi
Sivuston rakenteen korjaaminen on jopa tärkeämpää kuin indeksointiin liittyvien ongelmien korjaaminen. Nimittäin monet indeksointiin liittyvät ongelmat johtuvat huonosti suunnitellusta web-sivuston rakenteesta.
Selkeä URL-osoiterakenne
Sivuston rakenne määrittää, miten kaikki web-sivuston sisältösivut on järjestetty. Yleensä halutaan selkeä rakenne, jossa kaikki sisältösivut ovat muutaman linkin päässä toisistaan.
Ei kannata miettiä liikaa web-sivuston URL-osoitteen rakennetta, varsinkaan pienissä sivustoissa kuten blogeissa. Kun URL-osoitteet on nimitetty johdonmukaisesti, tulee kokonaisuudesta looginen. Tämä auttaa käyttäjiä ymmärtämään missä kohtaa sivua he ovat.
Murupolku (breadcrumbs)
Murupolku on todella hyödyllinen hakukoneoptimoinnin kannalta. Murupolku nimittäin lisää sivuston sisäiset linkit automaattisesti sisäisiin luokkiin ja alasivuihin.
Hakukoneoptimoinnin toimivuuden arviointi
Avainsanojen sijoitusten parantuminen
Mitä parempi avainsanan sijoitus on, sitä todennäköisemmin kävijä klikkaa linkkiä Googlen hakutuloksissa.
Mitä enemmän avainsanalla tehdään kuukaudessa hakuja, sitä parempi
Avainsanojen sijoitusten muuttumista voidaan seurata suoraan Google Search Consolella tai hakukoneoptimoinnin työkalulla kuten SEMrush:lla.
Saadaan kävijä tekemään haluttu toimenpide kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, rekisteröitymään, verkkokaupassa tekemään tilauksen jne.
Konversio–optimoinnilla yritetään siis saada yhä useammasta sivuston kävijästä asiakas.
Konversioprosentti on tavallisesti vain noin 1-2 %, verkkokaupoissa on suurempi.
Klikkausprosentti (Click Through Rate , CTR)
Hakutulosten klikkausten prosentti
Google päättelee sivun kiinnostavuuden myös sen perusteella, kuinka iso osa hakijoista klikkaa sivulle osoittavaa hakutulosta.
Meta-description-tagi, sivulla olevan tekstin kiinnostavus ja verkko-osoitteessa olevat avainsanat ovat tämänkin takia tärkeitä: niissä olevia hakusanoja näytetään hakutuloksissa lihavoituna, mikä lisää tulosten kiinnostavuutta.
Lisäksi sivuston vahva brändi nostaa CTR-arvoa, kun sivuston nimi esiintyy title-tagissa. Kävijät nimittäin suosivat aikaisemmin hyväksi havaitsemiaan sivustoja.
Välitön poistumisprosentti (Bounce Rate)
Välitön poistumisprosentti, kuinka moni poistuu sivustolta suoraan etusivun jälkeen.
Kasvattamalla kävijäkohtaisia sivujen latausmääriä ja sivustolla vietettyä aikaa, sivusto on mahdollista saada hieman arvokkaammaksi Googlen silmissä.
Kävijöille kannattaa esittää kiinnostavia sivuston sisäisiä linkkejä.
CTR ja Bounce-rate arvojen tulkinnasta
Tilanne on hyvä, jos yli 2% käyttäjistä, jotka näkevät sivuston hakutuloksissa vierailevat sivustolla (CTR yli 2%).
Tilanne on parempi, jos vähintään 50% kävijöistä on sivustolla 30 sekunttia tai enemmän (bounce rate on alle 50%).
Tilanne on paras mahdollinen, jos kävijä menee sivustolla syvemmällä tai siirtyy linkkiä klikkaamalla suositellulle muulle sivustolle.