Google julkaisi 25.8.2022 Helpful Content -nimisen algoritmin päivityksen ja se oli valmis 9.9.2022 Nimensä mukaisesti se koskee hyödyllisen sisällön näyttämistä loppukäyttäjille, sisältöä ei siis kannata luoda hakukoneiden botteja varten. Päivitys koskee alkuun vain englanninkielistä sisältöä, mutta tulee laajenemaan kaikkiin kieliin.
Googlen kysymyksiä sisällöntuottajille
Google on julkisesti esittänyt kysymyksiä sisällöntuottajille, että sisältö olisi aidosti hyödyllistä.
- Onko sisällön ensisijainen tarkoitus houkutella ihmisiä hakukoneiden kautta, toissijainen tarkoitus oikeille ihmisille?
- Tuotatko paljon sisältöä eri aiheista toivoen, että edes osa menestyy hyvin hakutuloksissa?
- Käytätkö laajaa automaatiota sisällön tuottamiseen monista aiheista?
- Tarjoatko lähinnä yhteenvetoa muiden näkemyksistä lisäämättä siihen mitään arvoa?
- Kirjoitatko vaikuttaaksesi trendikkäältä, etkä siksi, että kirjoitat niistä nykyiselle yleisöllesi?
- Kirjoitatko puutteellista sisältöä niin, että ihmisten pitää jatkaa tiedon etsimistä muista lähteistä?
- Tähtäätkö tekstissä tiettyyn sanamäärään, koska olet kuullut tai lukenut, että Google vaatii tiettyä sanamäärää?
- Päätitkö siirtyä niche-alueelle ilman todellista asiantuntemusta, jotta saisit lisää orgaanista kävijäliikennettä?
- Tarjoaako sisältösi vastauksen kysymykseen, johon ei ole olemassa vahvistettua vastausta?
Ohjeita sisällön kirjoittamiseen
- Kannattaa keskittyä web-sivuston pääaiheeseen, ei rönsyillä muihin aihepiireihin.
- Kannattaa kirjoittaa aiheesta, josta syvällistä omakohtaista kokemusta.
- Ei kannata yhdistää useampaa web-sivustoa yhdeksi, jos lopputulos on web-sivusto, jolla ei ole teemaa.
- Kannattaa kiinnittää huomioita luettavuuteen, tekstin sujuvuuteen, oikeakielisyyteen jne.
- Kannattaa varmistaa, että sisältö on relevantti, jos kyse on esimerkiksi huhusta, se pitää selkeästi ilmaista.