Google teki 16.8.2021 algoritmin päivityksen, jonka myötä Google uudelleenkirjoittaa titlejä hakutuloksissa. Seuraavia asioita käytetään titlejen uudelleenkirjoittamiseen:
Jos title on liian pitkä, voi Google yksinkertaisesti katkaista titlen laittamalla loppuun 3 pistettä (….).
Tässä tapauksessa Google lyhentää titleä laittamalla loppuun ennen web-sivuston nimeä 3 pistettä (…).
Tässä tapauksessa uuden titlen teksti on otettu alkuperäisen titlen keskimmäisestä tekstistä.
Tässä tapauksessa toistetaan tarpeettomasti yksittäistä avainsanaa 1 – 3 kertaa.
Tässä tapauksessa titleen lisätään tuotemerkki.
Tässä tapauksessa Google poistaa brändin titlestä, tarkalleen ottaen laittaa titlen alkuun tai loppuun. Tämä muistuttaa lyhennelmän uudelleenkirjoittamista.
Jos title on liian lyhyt, Google voi lisätä siihen tekstiä esim. h1-pääotsikosta.
Google voi muokata titleä, jos se ei ole relevantti. Esimerkki: title on pelkästään “etusivu” eli geneerinen, ei kerro mitään sivun sisällöstä.
Google voi muokata titleä, jos se sisältää tarpeettomia superlatiiveja kuten sana “paras”.
Ennen 16.8 algoritmin päivitystä Google muutti titlejä enemmän reaaliaikaisesti vastaamaan hakuja. Tämän titlejen muokkaamiseen liittyvän algoritmipäivityksen myötä, Google tekee tätä entistä vähemmän.
Kannattaa pitää titlen pituus korkeintaan 60 merkissä, jotta Google ei muokkaa sitä.
Yksinkertaisesti kannattaa välttää avainsanojen tarpeetonta toistamista titlessä.
Kannattaa huomioida tiedon etsijät, laittaa sellaisia titlejä, jotka kuvaavat sivun sisältöä.