Google vahvisti RankBrainin olemassaolon 26.10.2015. RankBrain on koneoppimisen algoritmi, jota Google käyttää hakutulosten lajittelussa. Se auttaa myös Googlea käsittelemään ja ymmärtämään hakulausekkeita.
Ennen RankBrainia Google käytti perusalgoritmiaan määrittääkseen, mitkä tulokset näytetään tietyllä kyselyllä. RankBrainin myötä uskotaan, että kysely käy nyt läpi tulkintamallin, joka voi soveltaa mahdollisia tekijöitä, kuten hakijan sijainti, personointi ja kyselyn sanat, jotta voidaan määrittää hakijan todellinen tarkoitus. Näyttämällä tämän todellisen tarkoituksen Google voi tuottaa osuvampia tuloksia.
RankBrainin koneoppiminen erottaa sen muista Googlen algoritmin päivityksistä. Jotta RankBrain oppii tuottamaan hyödyllisiä hakutuloksia, Google syöttää ensin tietoja useista lähteistä. Sitten algoritmi laskee opettaen itsensä ajan mittaan sovittamaan erilaiset signaalit erilaisiin tuloksiin ja järjestämään hakukoneiden sijoitukset näiden laskelmien perusteella.
Ennen RankBrainia Google skannasi sivuja varmistaakseen, että niissä oli tarkka hakusana. RankBrain yrittää ymmärtää haun todellisen tarkoituksen, mitä tietoa käyttäjä oikeasti haluaa. Yksinkertainen algoritmi näyttäisi hakutuloksissa ainoastaan sellaisia sivuja, jotka saavat eniten linkkejä riippumatta kuinka relevantteja ne ovat.
RankBrain näyttää hakutuloksia, joita se pitää sopivana käyttäjälle. Jos monet ihmiset pitävät tietystä sivusta hakutuloksissa, se lisää sivun sijoitusta.
RankBrain näyttää hakutuloksia, joita se pitää sopivana käyttäjälle. Jos monet ihmiset pitävät tietystä sivusta hakutuloksissa, se nostaa sivun sijoitusta.
Jos käyttävät ei pidä siitä, niin RankBrain pudottaa kyseisen sivun sijoitusta ja korvaa sen toisella sivulla. Seuraavan kerran, kun joku etsii kyseistä avainsanaa (tai vastaavaa termiä), hän näkee sen toiminnan. Se kiinnittää erittäin tarkkaa huomiota siihen, miten olet vuorovaikutuksessa hakutulosten kanssa. RankBrain tarkistaa erityisesti:
RankBrain ei tarkoita, että avainsanatutkimusta ei tarvitsisi enää tehdä. Sen sijaan avainsanatutkimus pitää tehdä eri tavalla kuin ennen.
Pitkän hännän (long tail) avainsanoihin ei kannata panostaa kuten ennen. Tuolloin oli järkevää luoda satoja erilaisia sivuja, jolloin kukin sivu optimoitu eri avainsanan ympärille.
Ennen RankBrainia Google luokitteli sivut pitkien häntien avainsanojen perusteella. Tänään RankBrain ymmärtää, että nämä termit ovat periaatteessa sama asia. Joten ne näyttävät lähes identtiset hakutulokset.
Pitkien häntien sijaan on suositeltavaa tehdä sisällön optimointia keskipitkän avainsanan ympärille. Keskipitkät avainsanat ovat keskitason termejä. Ne saavat enemmän hakuja kuin keskimääräinen pitkän hännän avainsana. Mutta myöskään ne eivät ole mielettömän kilpailukykyisiä.
Kun optimoidaan sivusi keskipitkän avainsanan ympärille, RankBrain sijoittaa sivun automaattisesti korkealle kyseiselle termille ja tuhansille samanlaisille avainsanoille.