Google-näkyvyys

Julkaistu 6.6.2021
Heikki Kujala

Googlen-näkyvyyden voi jakaa kahteen osaan: hakukoneoptimointiin ja Google-mainontaan. Hakukoneoptimoinnin sisällä on useita asioita, joihin pitää kiinnittää huomioita.

Hakukoneoptimointi vai Google-mainonta?

  • Hakukoneoptimoinnissa yritetään saada web-sivusto korkealle relevanteilla hakusanoilla ja sitä kautta saamaan liikennettä Googlesta.
  • Hakukoneoptimoinnissa ei voida antaa takuuta onnistumisesta, mutta oikeilla toimenpiteillä hakukoneoptimoinnin ROI (Return On Investment) on lopulta suurempi kuin Google Adsin.
  • Hakukoneoptimoinnissa tulosten saavuttamisessa menee aikaa, osaamista jne, tulokset nähdään usein vasta 6 kk jälkeen.
  • Google Ads:ssa laitetaan mainos Googleen valituilla avainsanoilla.
  • Google Ads:in käyttämisellä varmistetaan, että yritys näkyy hakutulossivulla, vaikkakin mainoksena.
  • Ad:ssa pitää maksaa Googlelle jokaisesta klikkauksesta, mutta se tuo välittömästi lisää kassavirtaa, kun yritys saa web-sivustolleen kävijöitä, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita.

Relevantit avainsanat

Avainsanatutkimuksessa etsitään ne relevantit avainsanat, joilla haluttaisiin web-sivuston löytyvän Googlesta ja muista hakukoneista.

Ajankohtainen ja tuore sisältö

Bloggaaminen on hyväksi havaittu keino lisätä sisältöä web-sivustolle. Blogissa voidaan julkaista yrityksen uutisia, tapahtumia jne luontaisesti syntyvää asiaa. Aktiivisesti tuoreella sisällöllä päivitettävät web-sivustot ovat houkuttelevampia hakukoneille, koska hakukoneen näkökulmasta päivitettävällä sivustolla on käyttäjälle enemmän annettavaa. Kannattaa aina jakaa blogikirjoitus sosiaalisessa mediassa, koska se auttaa saamaan web-sivustolle lisää kävijäliikennettä.

Kommentointimahdollisuus blogiiin

Blogiin kannattaa laittaa kommentointimahdollisuus, koska sisältöön saadut kommentit nostavat sivuston orgaanista näkyvyyttä

Kilpailija-analyysi

Hakukoneoptimoinnin kilpailija-analyysin kuuluu kilpailijoiden linkkien, avainsanojen, sisällön ja muiden asioiden tutkiminen, jotta voidaan suunnitella hakukoneoptimoinnin strategia. Kilpailija-analyysin voi tehdä esimerkiksi SEMrush:lla.

Responsiivinen web-suunnittelu

Google otti mobiili -ensin indeksoinnin käyttöön keväällä 2018. Mobiili-ensin indeksointi tarkoittaa Googlen käyttävän sivun mobiiliversiota indeksointiin ja arvostuksen antamiseen. Tämän takia on tärkeää, että web-sivusto toimii kaikilla laitetyypeillä.

Latausaikojen optimointi

Web-sivuston latausaikoihin kannattaa kiinnittää huomioita, koska käytettävyyden lisäksi se vaikuttaa myöskin hakukoneoptimointiin. Latausajat ovat nimittäin Googlen algoritmin yksi faktori eli tekijä, jonka nimi on Core Web Vitals. Google otti Core Web Vitalsin käyttöön toukokuussa 2021.

Laadukkaat ulkoiset linkit

Ulkoiset linkit ovat yhä tärkeä tekijä hakukoneoptimoinnissa. Linkeistä huonoilta sivustoilta on haittaa hakukoneoptimoinnissa. Pahimmillaan web-sivusto voi saada Googlelta manuaalisen rangaistuksen. Vastaavasti laadukkaat linkit arvostetuilta web-sivustoilta parantavat hakukoneoptimointia. Linkeissä kannattaa keskittyä määrän sijaan laatuun.

Jatkuva hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi vaatii jatkuvaa työtä. Kerralla on mahdotonta saada hakukoneoptimointia kuntoon, koska avainsanojen sijoitukset eivät ole muuttumattomia, vaan tilanne elää koko ajan.