Googlen-näkyvyyden voi jakaa kahteen osaan: hakukoneoptimointiin ja Google-mainontaan. Hakukoneoptimoinnin sisällä on useita asioita, joihin pitää kiinnittää huomioita.
Avainsanatutkimuksessa etsitään ne relevantit avainsanat, joilla haluttaisiin web-sivuston löytyvän Googlesta ja muista hakukoneista.
Bloggaaminen on hyväksi havaittu keino lisätä sisältöä web-sivustolle. Blogissa voidaan julkaista yrityksen uutisia, tapahtumia jne luontaisesti syntyvää asiaa. Aktiivisesti tuoreella sisällöllä päivitettävät web-sivustot ovat houkuttelevampia hakukoneille, koska hakukoneen näkökulmasta päivitettävällä sivustolla on käyttäjälle enemmän annettavaa. Kannattaa aina jakaa blogikirjoitus sosiaalisessa mediassa, koska se auttaa saamaan web-sivustolle lisää kävijäliikennettä.
Blogiin kannattaa laittaa kommentointimahdollisuus, koska sisältöön saadut kommentit nostavat sivuston orgaanista näkyvyyttä
Hakukoneoptimoinnin kilpailija-analyysin kuuluu kilpailijoiden linkkien, avainsanojen, sisällön ja muiden asioiden tutkiminen, jotta voidaan suunnitella hakukoneoptimoinnin strategia. Kilpailija-analyysin voi tehdä esimerkiksi SEMrush:lla.
Google otti mobiili -ensin indeksoinnin käyttöön keväällä 2018. Mobiili-ensin indeksointi tarkoittaa Googlen käyttävän sivun mobiiliversiota indeksointiin ja arvostuksen antamiseen. Tämän takia on tärkeää, että web-sivusto toimii kaikilla laitetyypeillä.
Web-sivuston latausaikoihin kannattaa kiinnittää huomioita, koska käytettävyyden lisäksi se vaikuttaa myöskin hakukoneoptimointiin. Latausajat ovat nimittäin Googlen algoritmin yksi faktori eli tekijä, jonka nimi on Core Web Vitals. Google otti Core Web Vitalsin käyttöön toukokuussa 2021.
Ulkoiset linkit ovat yhä tärkeä tekijä hakukoneoptimoinnissa. Linkeistä huonoilta sivustoilta on haittaa hakukoneoptimoinnissa. Pahimmillaan web-sivusto voi saada Googlelta manuaalisen rangaistuksen. Vastaavasti laadukkaat linkit arvostetuilta web-sivustoilta parantavat hakukoneoptimointia. Linkeissä kannattaa keskittyä määrän sijaan laatuun.
Hakukoneoptimointi vaatii jatkuvaa työtä. Kerralla on mahdotonta saada hakukoneoptimointia kuntoon, koska avainsanojen sijoitukset eivät ole muuttumattomia, vaan tilanne elää koko ajan.