Avainsanatutkimus on hakukoneoptimoinnin prosessi, jossa listataan ne yksittäiset sanat ja useammista sanoista koostuvat lausekkeet, joilla haluttaisiin verkkosivujen löytyvän Googlesta ja muista hakukoneista. Avainsanatutkimus on tärkeä osa hakukoneoptimointia, joidenkin hakukoneoptimoinnin spesialistien mielestä jopa kaikkein tärkein vaihe hakukoneoptimoinnissa.
Google Search Console poikkeaa muista työkaluista. Google toimittaa itse web-sivuston avainsanoihin liittyvän datan Search Consolessa. Google Search Consolesta ei ole hyötyä uusien avainsanojen etsimisessä.
Google Keyword Planner on ehkä tunnetuin avainsanatyökalu. Se kuuluu Google Ads:iin, jota käytetään hakusanamainontaan. Keyword Planner antaa usein vähemmän ehdotuksia kuin muut työkalut, koska se on suunnattu mainostajille, ei hakukoneoptimointiin. Googlen mielestä monet termit eivät sovi mainostamiseen, joten ne eivät myöskään tule vaihtoehtoina näkyviin. Google Keyword Planner antaa dataa hakumääristä ja klikkauskohtaisista hinnoista jolloin se auttaa myöhemmin avainsanatutkimuksen aikana.
Google Trends on työkalu, jolla voidaan tutkia Googlella tehtyjen hakujen trendejä. Se siis näyttää mitä asioita ihmiset ovat globaalisti hakeneet ja kuinka näiden hakujen suosio on kehittynyt. Google Trendsin avulla voidaan tutkia mitä vain hakutermejä halutulta ajanjaksolta. Näin siitä tulee todella tehokas työkalu hakukoneoptimointiin ja suosittujen aiheiden ideointiin.
SEMrush on yksi suosituimmista hakukoneoptimoinnin työkaluista. Sitä on kehitetty vuodesta 2008. Yrityksen mukaan sillä on yli 5 miljoonaa käyttäjää.
SEMrushilla voi:
SEMrush voi antaa antaa avainsanaehdotuksia kirjoitettujen lauseiden perusteella, joita voidaan käyttää pohjana blogikirjoitusten kirjoittamiselle. Se kertoo myös kuinka kilpailtu ko. avainsana on. SEMrush lisäksi osaa ehdottaa web-sivustoja, joita kannattaa lähestyä, jotta saadaan ulkoisia linkkejä. Sen avulla voidaan lisäksi tehdä hakukoneoptimoinnin auditointia eli selvittää mitä teknisiä parannuksia voidaan tehdä.
Avainsanojen etsiminen:
Aluksi kannattaa valita yrityksen liiketoiminnan kannalta relevantteja sanoja, jotka eivät ole liian yleisluontoisia. Yleisluontoisten sanojen ongelma on, että ei ei tiedetä mitä tuotetta tai palvelua tiedon etsijä on tarkoittanut. Esimerkiksi on sanoja, jotka viittaavat sekä kuluttajille että yrityksille tarkoitettuihin tuotteisiin. Jos yritys on keskittynyt puhtaasti kuluttajiin, ei kannata kilpailla hakukoneoptimoinnissa yrityksiin keskittyneisiin toimijoiden kanssa.
Toinen yleinen ongelma ovat sanat, jotka voivat viitata moneen toimialaan. Tässä tapauksessa jouduttaisiin kilpailemaan kokonaan toisella toimialalla toimivien yritysten kanssa. Sanojen kohdentamiseen ja valintaan kannattaa siis varata riittävästi aikaa.
Aihealueet kannattaa eritellä toisistaan, jotta potentiaaliset avainsanat eivät mene sekaisin toisten aihealueiden avainsanojen kanssa. Lisäksi avainsanoja etsiessä kannattaa miettiä, ovatko ne sellaisia avainsanoja, jotka vastaavat käyttäjien haun motiivia vai eivät.
Kannattaa hyödyntää Googlen hakukentän ennakoivia ehdotuksia suositeltavista termeistä, joilla muut käyttäjät hakevat tai ovat hakeneet lähiaikoina. Tällä tavalla voidaan saada uusia avainsanoja. Joissakin avainsanatyökaluissa on tämä toiminto.
Useasta avainsanasta koostuvien lauseiden tai sanojen yhdistelmien merkitys hakukoneoptimoinnissa on kasvanut kilpailun kasvaessa erityisesti englanninkielisissä hauissa. Syy on se, että yksittäiset sanat ovat niin kilpailtuja englanninkielisessä haussa, että niistä ei ole kannattavaa kilpailla. Usean sanan yhdistelmät koostuvat usein kolmesta tai useammasta sanojen yhdistelmästä.
Suomenkielisessä hakukoneoptimoinnissa hakuja on suhteessa englanninkieliseen niin vähän, että suurinta osaa yli kolmen sanan yhdistelmistä ei ole kannattavaa edes optimoida, koska niillä ei ole tarpeeksi hakuja kuukaudessa suhteessa englanninkielisiin avainsanoihin. Suomenkielisestä hausta löytyy helpommin kahden sanan yhdistelmiä, jotka voivat olla samalla sekä kannattavia että vähän kilpailtuja.
Olisi kiva pärjätä avainsanoilla, joilla on 50 000 hakua kuukaudessa, mutta todellisuudessa nämä suositut hakutermit muodostavat vain murto-osan kaikista suoritetuista hauista. Tämän takia kannattaa huomioida pitkän hännän avainsanat.
Pitkän hännän avainsanat ovat avainsanoja, joita ei haeta yleensä yhtä paljon kuin muita suosittuja termejä, koska ne ovat hyvin spesiaaleja. Useimmat pitkän hännän avainsanat muodostuvat vähintään kolmesta sanasta. Kuitenkaan pituus itsessään ei määritä, pidetäänkö avainsanaa pitkä häntäisenä vai ei. Pitkän hännän avainsanat saavat nimensä Googlen hakutulosten kaaviosta. Muutamia termejä (kaavion “pää”) haetaan usein, mutta suurin osa hauista (kaavion “pyrstö”) on pidempiä ja hämärämpiä avainsanoja. Yksittäisellä pitkän hännän avainsanalla ei haeta paljon, mutta yhdessä ne muodostavat suurimman osan hakuliikenteestä.
Keskittymällä pitkän pitkän hännän avainsanoihin päähakusanojen sijaan, saadaan todennäköisemmin mukaan kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita sivustosta, tuotteista tai palvelusta monista syistä.
SEMrushissa on työkaluja pitkän hännän avainsanojen löytämiseen.
Verkkokauppojen avainsanatutkimuksessa kannattaa keskittyä tuotteisiin liittyviin avainsanoihin. On suositeltavaa priorisoida etusivu, tuotteiden kategoriat ja blogin sisältö varmistaen, että avainsanoilla on riittävästi hakuja, ja ne ovat relevantteja, eivätkä liian hankalia optimoinnin tekemiselle.
On hyödyllistä selvittää kilpailijan avainsanat. Ensinnäkin voidaan hyödyntää kilpailijoiden menetettyjä mahdollisuuksia. Toiseksi voidaan kilpailla kilpailijoiden toimivalla avainsanoilla.
Sisällön suunnittelun lähtökohta on, että jokaiselle palvelulle tai tuotteelle tehdään oma sisältösivu. Täten jokaiselle sivulle ja artikkelille suunnitellaan omat avainsanansa.
Kuitenkaan yksittäistä sivua ei kannata optimoida vain yhdelle avainsanalle vaan sivulla kannattaa käyttää myös muita aihepiiriin tiiviisti liittyviä käsitteitä ja esimerkiksi tärkeimmän avainsanan synonyymejä.