Google päivittää algoritminsa tuhansia kertoja vuodessa. Suurin osa näistä Googlen algoritmin päivityksistä on vähäisiä ja huomaamattomia, mutta ainakin kerran vuodessa on merkittävä päivitys, joka muuttaa tapaa, jolla web-sivustot luokitellaan ja näytetään Googlen hakutuloksissa (SERP). Tämä opas kertoo Googlen merkittävimmistä ydinalgoritmin päivityksistä viimeisten 20 vuoden ajalta.
Florida – 16.11.2003
- Florida oli Googlen kaikkien aikojen ensimmäinen algoritmin päivitys ikinä.Päivitys vaikutti hakutuloksissa eniten vähittäiskaupan web-sivustoihin.
- Tähän sisältyivät hotellit, vaatteet, korut ja yritykset, joissa oli kaupankäyntiin liittyviä avainsanoja ja joilla haettiin paljon tietoa.
- Ne kaikki käyttivät avainsanojen taktiikkaa, jota pidetään nykyään spämmäämisenä
- Kyseiset sivustot käyttivät avainsanojen tarpeetonta toistamista kaikkialla. myös niin, että fontti ja taustaväri oli sama.
Jagger – loka- ja marraskuu 2005
- Syyskuussa 2005 Google aikoi ottaa käyttöön seuraavan suuren algoritmipäivityksen, ja se valmistui vasta lokakuussa 2005.
- Hakukoneoptimoinnin yhteisö antoi epävirallisen nimen Jagger päivitykselle, koska The Rolling Stones soitti tuolloin Las Vegasissa.
- Se vaikutti ensisijaisesti uudempiin web-sivustoihin, mikä sai ihmiset uskomaan, että Google suosisi vakiintuneita sivustoja ja näkyvämpiä tuotemerkkejä.
- Jagger ei kuitenkaan suosinut tiettyjä web-sivustoja iän tai yrityksen koon perusteella, vaan se teki kannattamattomaksi mustahattu hakukoneoptimoinnin tekemistä kuten spämmilinkkejä.
Big Daddy – 29.3.2006
- Joulukuussa 2005 Googlen web-sivuston spämmin vastaisen tiimin päällikkö Matt Cutts ilmoitti seuraavasta suuresta Googlen algoritmin päivityksestä etukäteen, jota ei ollut tapahtunut aiemmin.
- Paitsi että Matt Cutts ilmoitti päivityksen olevan tulossa, hän pyysi myös hakukoneoptimoinnin ammattilaisia testaamaan sen.
- He antoivat päivitykselle nimen Big Daddy, joka hyväksyttiin ja otettiin käyttöön tammikuusta 2006 maaliskuuhun 2006.
- Big Daddy -päivitys oli jatkoa edelliselle Jagger-päivitykselle, joka käsitteli spämmilinkkejä.
- Big Daddy rankaisi sivustoja huonolaatuisilla saapuvilla ja lähtevillä linkeillä parantaakseen Googlen hakutulosten laatua.
- Eniten kärsivät web-sivustot, joilla oli uusi verkkotunnus ja linkittäminen ei ollut luonnollista
Vince – 18.1.2009
- Vince-päivitys nimettiin Googlen insinöörin mukaan.
- Suuret tuotemerkit, joilla oli kivijalkamyymälöitä hyötyivät Vince-päivityksestä.
- Niiden avainsanoilla, joilla oli paljon hakuja kuukaudessa, sijoitukset paranivat merkittävästi yhtäkkiä.
- Googlen tuolloisen toimitusjohtajan Eric Schmidtin mukaan Vince-päivitys oli muutos luottamukseen palauttamiseen: “Tuotemerkit ovat ratkaisu, ei ongelma. Tuotemerkit ovat tapa tehdä likakaivosta selvää.”
May Day – 28.4.2010
- May Day -päivitys otettiin käyttöön globaalisti 8. 4 – 3. 5.2010, mihin pohjautuu sen nimi.
- May Day -päivityksestä ei ilmoitettu välittömästi, mutta Google väitti myöhemmin, että päivityksessä oli kyse sen hakutulosten laadusta.
- May Day -päivityksellä oli valtava vaikutus ns. pitkän hännän avainsanoihin, kun taas lyhyen hännän avainsanoihin se vaikutti vähän.
- Pitkän hännän avainsanat etenkin ne, joissa on kolme ja neljä sanaa, ovat parhaita avainsanoja.
- Tämän algoritmin päivityksen on tarkoitus parantaa hakutulosten laatua.
- Jotta tämä tapahtuisi, sivun laatu arvioidaan uudelleen niissä hakukyselyissä, joissa on useampi sana..
- Sivut, jotka eivät tarjoa ainutkertaista sisältöä tai joissa sisältö on ei ole hyödyllistä pitkän hännän avainsanoissa, poistetaan hakutuloksista tai tarkemmin sanottuna siirretään hakutuloksissa viimeiseksi.
Caffeine – 8.6.2010
- Seuraava iso algoritmin päivitys julkaistiin kesäkuussa 2010, mutta se oli niin merkittävä muutos, että hakukoneoptimoinnin ammattilaisilla oli kuukausia aikaa testata sitä ennen julkaisua.
- Caffeine eli kofeiini nimettiin niin, koska se koski ajantasaista tietoa ja nopeutta.
- Se ei kuitenkaan vaikuttanut moniin web-sivustoihin heti, koska päivitys oli pikemminkin indeksointiin liittyvä muutos kuin algoritmiin.
- Se päivitti tapaa, jolla Google indeksoi verkkosivustoja ja Google pystyi nyt löytämään ja luokittelemaan tuoretta sisältöä sekunneissa.
Panda – 24.2.2011
- Panda-algoritmipäivitys määritti ns. laatupisteet web-sivustoille.
- Tätä pistemäärää käytettiin sitten sijoitustekijänä.
- Aluksi Pandan vaikutukset olivat lieviä, mutta tammikuussa 2016 se sisällytettiin pysyvästi Googlen ydinalgoritmiin.
- Siitä lähtien päivitysten käyttöönotto on yleistynyt, joten sekä Panda-rangaistukset että palautukset tapahtuvat nyt nopeammin.
Penguin – 24.4.2012
- Google Penguinin tavoitteena oli luokitella sivustot, joiden ulkoiset linkit näyttivät luonnottomilta.
- Musta hattu hakukoneoptimoinnisssa laitetaan paljon ulkoisia linkkejä riippumatta siitä, onko kyseinen verkkotunnus korkealaatuinen vai ei.
- Penguin-päivitys rankaisi tätä käytäntöä ja vaikutti negatiivisesti web-sivustoihin, joilla oli heikkolaatuisia linkkejä.
Hummingbird – 22.8.2013
- Hummingbird-algoritmi auttoi Googlea tulkitsemaan hakukyselyjä paremmin ja tarjoamaan tuloksia, jotka vastasivat hakijan tarkoitusta (toisin kuin kyselyn yksittäiset termit).
- Vaikka avainsanat ovat edelleen tärkeitä, Hummingbird-algoritmi antoi sivulle mahdollisuuden sijoittua kyselyyn, vaikka se ei sisältänyt tarkkoja hakijan kirjoittamia sanoja.
- Tämä saavutettiin luonnollisen kielenkäsittelyn avulla, joka perustuu piilevään semanttiseen indeksointiin, esiintyviin termeihin ja synonyymeihin.
Mobiili – 21.4.2015
- Tämä ja sitä seuraavat mobiilihakupäivitykset (2018, 2020) ovat siirtäneet painopisteen työpöydältä verkkosivustosi mobiiliversioon.
- Nykyään Google sijoittaa kaikki verkkosivustot sen perusteella, kuinka nopeita ja käyttäjäystävällisiä niiden mobiiliversiot ovat.
RankBrain – 26.10.2015
- RankBrain on osa Googlen Hummingbird-algoritmia.
- Tämä koneoppimisen järjestelmä auttoi Googlea ymmärtämään kyselyjen merkityksen ja tarjoamaan parhaiten vastaavia hakutuloksia vastauksena näihin kyselyihin.
- Google kutsuu RankBrainia kolmanneksi tärkeimmäksi sijoitustekijäksi.
- Vaikka emme tiedä tarkkaa kaavaa tämän suuren päivityksen takana, yksimielinen mielipide on, että RankBrain on vastuussa käyttäjän Google-hakutulosten mukauttamisesta.
- Pohjimmiltaan Google ylittää henkilön hakukyselyn ja ottaa huomioon laajemman kontekstin, kuten synonyymit, implisiittiset sanat ja käyttäjän henkilökohtaisen hakuhistorian.
Possum – 1.9.2016
- Possum luotiin monipuolistamaan paikallisia sijoituksia ja painottamaan hakijan sijaintia aiempaa enemmän.
- Mitä lähempänä yrityksen osoitetta ollaan, sitä todennäköisemmin se näkyy hakutuloksissa, jos se vastaa kyselyä edellyttäen, että hakukoneoptimointi on tehty hyvin.
- Lisäksi Possum lisäsi paikallisten hakutulosten valikoimaa käyttäjän erityisten avainsanojen ja avainsanojen järjestyksen perusteella.
- Possum voi myös hyödyttää yrityksiä kaupungin rajojen ulkopuolella missä käyttäjä sijaitsee.
- Ennen päivitystä Google ei sisällyttänyt yrityksiä, jotka sijaitsevat kaupungin rajojen ulkopuolella, vaikka yritys olisikin kohtuullisen käyttäjän kantaman sisällä.
- Possumin myötä näillä yrityksillä on nyt paremmat mahdollisuudet sijoittua paikalliseen hakuun, vaikka yritys itse ei olisikaan samalla postinumerolla kuin käyttäjä.
Medic – 4.5.2018
- Medic -päivitys vaikutti voimakkaasti lääketieteellisiin web-sivustoihin sekä muihin elämää muuttaviin päätöksiin kuten talous, laki ja koulutus.
- Vaikka ei ole virallisesti vahvistettu, Googlen edustajat ovat vihjanneet, että päivityksessä otettiin käyttöön osa E-A-T: n (asiantuntemus, auktoriteetti, luottamus) signaaleista Quality Rater Guidelines -asiakirjasta.
Bert – 22.10.2019
- Nimi BERT on lyhenne sanoista “Bidirectional Encoder Representations from Transformers”.
- Tämä algoritmin päivitys käytti luonnollisen kielenkäsittelyn tekniikaa hakukyselyjen ymmärtämiseen, tekstien tulkintaaan ja asioiden välisen suhteiden tunnistamiseen.
- Tämä on jatkoa aiemmille Panda-, Hummingbird- ja RankBrain- päivityksille, siirrytään pois yksittäisistä avainsanoista, ymmärretään konteksti.
Sivun käyttäjäkokemuksen päivitys – 15.6.2021 –
- Yleisesti ottaen sivun käyttäjäkokemuksen päivitys tarkoittaa, että Google ottaa huomioon entistä kokonaisvaltaisemmin sivun käyttökokemuksen huomioon.
- Sivun käyttökokemuksen päivitys mittaa lataamisen ajan, kuinka nopeasti sivu on interaktiivinen ja kuinka paljon asettelu muuttuu lataamisen aikana.
- Sivukokemuksen päivitys tarjoaa asteittaisen käyttöönoton vuoteen 2021 saakka uuden sijoitussignaalin, joka sisältää “mittarit, jotka mittaavat todellisen käyttökokemuksen lataamisen suorituskykyä, vuorovaikutteisuutta ja visuaalista vakautta”.
- Tässä päivityksessä olemassa olevat sivun käyttäjäkokemuksen signaalit yhdistetään Core Web Vitalsiin, joka kertoo todellisesta käyttäjäkokemusta.
- Google toteaa, että nämä uudet sivuston käyttäjäkokemuksen faktorit eivät vieläkään ole niin tärkeitä kuin relevantti sisältö.
MUM – julkaistaan alkuvuonna 2022
- MUM on lyhenne sanoista MultiTask Unified Model.
- Se on tapa vastata monimutkaisiin kysymyksiin, joihin ei voida vastata vain muutamalla lauseella Googlen haun katkelmassa (featured snippet).
- Google pitää MUM:ia merkittävänä tapahtumana hakutekniikoiden kehityksessä, virstanpylväänä, joka on 1000-kertaa voimakkaampi kuin Bert-algoritmi.
- MUM voi löytää vastauksia kysymyksiin kuvien ja tekstien yhdistelmillä.