Hakukoneoptimoinnin opas

Julkaistu 26.11.2020
Heikki Kujala

Tämä hakukoneoptimointiopas on niille, jotka eivät ole ennestään perehtyneet hakukoneoptimointiin. Opas sisältää perusteet ja sisältö on päivitetty vastaamaan tämän päivän suosituksia ja tekniikoita.

Hakukoneoptimointi on tärkeää monesta syystä. Sillä parannetaan web-sivustojen sijoitusta hakukoneiden hakutuloksissa. Eli käytännössä yritetään saada sivusto sijalle 1 ko. avainsanalla Googlessa tai muussa hakukoneessa. Lisäksi hakukoneoptimointi voi parantaa sivuston käyttäjäkokemusta kun on laadukasta sisältöä, sivu latautuu nopeasti ja on hyödyllisiä ulkoisia linkkejä.

Hakukoneoptimoinnin perusteet

Hakukoneoptimoinnissa on äärimmäisen tärkeää, että hakukoneiden botit pystyvät käymään sivuston läpi ja indeksoimaan sisällön. Hyvä sisäinen linkitysrakenne varmistaa, että ne ymmärtävät sivustosi tärkeimmän sisällön.

XML-sivustokartta

Sivustokartat auttavat hakukoneita sisällön indeksoinnissa, niissä on listattu kaikki sivuston sisältösivut. Tämän takia sivustokartat pitää lähettää hakukoneille. Sivustokartat ovat XML-formaatissa.

Sivustokartan rakenne:

  • loc = URI, esim. http://www.heikkikujala.fi
  • lastmod = viimeksi muokattu
  • changefreq = kuinka usein sisältöä päivitetään priority = tärkeys

XML-sivustokartan rajoitukset

  • Saa sisältää max 50000 sivua.
  • Pakkaamattomana koko saa olla korkeintaan 50 megatavua.

Selaus (crawling), indeksointi ja renderöinti

Selauksessa hakukoneen botti skannaa jokaisen löytämänsä URL-osoitteen koodin ja sisällön. Google botti on käyttänyt selaamisessa täysin helmikuusta 2020 lähtien Chromiumin uusinta versioita, johon Chrome pohjautuu. Indeksoinnissa botti lisää vierailut sivut hakemistoon ja järjestää kaikki tiedot. Tietoja käytetään sitten mittaamaan sivun osuvuutta tiedon etsijän kyselyyn. Googlen botti tarkistaa html-tiedostosta vain ensimmäiset 15 megatavua, joka ei ole ongelma normaaleille html-tiedostoille kun niiden keskimääräinen koko on 30 kilotavua.

Selausbudjetti (Crawler Budget)

Selausbudjetti on niiden sivujen määrä, joita Googlen botti selaa ja indeksoi web-sivustolla tietyn ajan kuluessa. Selausbudjetti on tärkeä, koska jos Google ei indeksoi sivua, ei ko. sivulla olevat avainsanat voi saada sijoitusta. Suurimmassa osassa web-sivustoista ei tarvitse huolehtia selausbudjetista. Google on todella hyvä löytämään ja indeksoimaan sivuja. On kuitenkin muutamia tapauksia, joissa haluat kiinnittää huomiota budjetoinnin indeksointiin:

  • Suuri web-sivusto: Jos on web-sivusto (kuten verkkokauppa), jossa on yli 10 000 sivua, Googlella voi olla vaikeuksia löytää niitä kaikkia.
  • Lisätty suuri määrä uusia sivuja, esim uusi osio, joissa satoja sivuja.
  • Paljon uudelleenohjauksia: monet uudelleenohjaukset ja uudelleenohjauksen ketjut syövät selausbudjettia.

Tässä on muutamia yksinkertaisia tapoja maksimoida web-sivuston selausbudjetti.

  • Sisäisten linkkien käyttäminen, koska Googlen botti priorisoi sivut, joissa on paljon ulkoisia ja sisäisiä linkkejä.
  • Toimiva web-sivuston arkkitehtuuri, kunnollinen osoiterakenne.
  • Orpojen sivujen välttäminen, joilla ei ole viittaavia sisäisiä tai ulkoisia linkkejä.
  • Päällekkäisen sisällön rajoittaminen, koska Google ei halua tuhlata resursseja indeksoimalla useita saman sisällön sivuja.

IndexNow

Microsoft ja Yandex ilmoittivat 18.10.2021 uudesta IndexNow-nimisestä protokollasta, jotta web-sivustojen omistajat voivat indeksoida sivunsa ja sisältönsä välittömästi hakukoneissa. WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennukset All in One SEO, Yoast SEO ja Rank Math tukevat IndexNow:ta.

Googlen hakukoneoptimointi

Googlen hakukoneoptimoinnissa kannattaa hyödyntää sen 21.11.2022 julkaisemassa oppaassa olevaa tietoa.

Googlehaun nykyinen sijoitusjärjestelmä

  • sisältöön liittyvät algoritmit ja järjestelmät
    • RankBrain
    • BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers)
    • MUM (MultiTask Unified Model)
    • hyödyllisen sisällön järjestelmä
    • paikallisten uutisten järjestelmät
    • päällekkäisen sisällön poistamisen järjestelmät
    • sisällön tuoreuteen liittyvät järjestelmät
    • alkuperäisen sisällön järjestelmät
    • kappalepohjainen sisällön tunnistaminen
    • luotettava tieto
    • neuraalinen täsmäys
  • erikoissäännöt
    • spämmin tunnistus
    • poistoon perustuvat alentamisen järjestelmät
    • kriiseihin liittyvien tietojen järjestelmät
    • web-sivustojen monimuotoisuus
    • tarkan haun verkkotunnusjärjestelmä
    • linkkien analyysien järjestelmät ja PageRank
  • ulkoisiin linkkeihin liittyvät algoritmit ja järjestelmät
  • sivun käyttäjäkokemuksiin liittyvät järjestelmät
  • verkkokauppojen tuotearvioihin liittyvät järjestelmät

Google Search Console

Google Search Console on web-sivuston webmasterin eli verkkovastaavan työkalu, joka kertoo millä avainsanoilla kävijät ovat löytäneet web.sivustolle orgaanisissa hakutuloksissa, kuinka monta näyttökertaa on saatu milläkin avainsanalla sekä mikä on avainsanojen klikkausprosentti. On tärkeää, että XML-sivustokartta on lähetetty Google Search Consoleen.

Googlen ja Bingin hakukoneoptimoinnin erot

Vaikka Googlella ja Bingillä on useita samoja faktoreita, on niiden toiminnassa tiettyjä eroja avainsanojen, ulkoisten linkkien, sosiaalisen median signaalien ja indeksoinnin suhteen.

DuckDuckGo:n hakukoneoptimointi

DuckDuckGo on yksityisyyteen erikoistunut hakukone, jonka markkinaosuus Yhdysvalloissa oli vuonna 2020 1,6%. DuckDuckGo:n hakukoneoptimointi:

  • DuckDuckGo:n hakukoneoptimoinnissa on tärkeää ulkoiset linkit laadukkaista web-sivustoista kuten Wikipediasta.
  • DuckDuckGon hakukoneoptimoinnissa on tärkeää avainsanat, joissa on fyysinen sijainti kuten kaupunki mukana, koska se ei jäljitä käyttäjän fyysistä sijaintia.
  • Optimointi Bingille on kriittistä, koska DuckDuckGo hyödyntää Bingin indeksiä eli tietokantaa.

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Sivuston sisäinenTekninenSivuston ulkopuolinen
sivuston sisältölatausajatulkoiset linkit
titlet ja metakuvauksetsivuston arkkitehtuuripaikallinen hakukoneoptimointi
otsikotURL-rakennesisältömarkkinointi
sisäiset linkitXML-sivustokarttavaikuttajamarkkinointi
kuvien optimointikanoninen urlGoogle E-A-T

Verkkokaupan hakukoneoptimointi eroaa tietyltä osin normaalin web-sivuston hakukoneoptimoinnista.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Title-tagi

  • Titleen kannattaa sijoittaa 1-3 keskeistä avainsanaa, joilla sivun halutaan löytyvän.
  • Suositeltava pituus on 50-60 merkkiä, jonka verran Google näyttää tekstistä (välilyönnit mukaan luettuna).
  • Jokaisen sivun titlen pitää olla uniikki.
  • Google teki 16.8.2021 algoritmin päivityksen, jonka myötä Google uudelleenkirjoittaa titlejä hakutuloksissa.

Metakuvaus

  • Metakuvaus näkyy hakutuloksessa linkin alla olevana kuvauksena.
  • Pitämällä pituus korkeintaan 150-160 merkissä mahtuu kokonaan Googlen hakutulokseen.

Otsikot

  • Pääotsikko sijoitetaan h1-elementtiin ja alaotsikot h2-elementteihin.
  • Hierarkian alemmat alaotsikot sijoitetaan h3:sta h6-elementteihin tasonsa mukaisesti.
  • Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeintä on kuitenkin otsikoiden sijainti ja muotoilu, ei elementti lähdekoodissa.
  • Kehittyneet hakukoneet osaavat päätellä css-tyylitiedostojen määrityksistä otsikon tärkeyden

Leipäteksti

  • Normaali teksti toteutetaan HTML:n p-elementeillä, lisäksi voidaan käyttää myös ei-järjestettyjä (ul) ja numeroituja listoja (ol).
  • Avainsanoja kannattaa viljellä kohtuudella tekstin alusta loppuun, etenkin alussa.
  • Avainsanatiheys kannattaa pitää alle 5 prosentissa, jotta Google ei rankaise ylioptimoinnista.

Tekstin määrä sivulla

Sivun tyyppiSanamäärä
tavallinen sivu tai blogin artikkeli> 300
verkkokaupan tuotesivu> 200
taksonomian sivu> 250
Ko. aiheen kulmakivi, sivuston tärkeä sivu> 900

Sisäiset linkit

  • Sivuston linkkirakenteella voidaan vaikuttaa miten yksittäiset sivut menestyvät hakutuloksissa parhaiten niille valituilla avainsanoilla.
  • Etusivun linkkivoimaa kannattaa ohjata optimoitaville sivuille.
  • Google suosittaa, että yksittäisellä sivulla olisi korkeintaan 100 linkkiä. Tosin laajoillakin sivustoilla voi olla määrä voi olla paljon suurempikin.

Kuvien hakukoneoptimointi

  • Kuvien hakukoneoptimoinnissa on tiettyjä asioita, jotka pitää huomioida.
  • Kuvien alt-attribuuttia kannattaa käyttää erityisesti, jos kuva toimii linkkinä.
  • Hakukoneoptimoinnissa alt-attribuutit soveltuvat erityisesti kuvahakua varten tapahtuvaan optimointiin.
  • Kuvien hakukoneoptimoinnissa alt-attribuutin lisäksi on muitakin asioita kuten konteksti kuvien ympärille ja strukturoitu data.
  • Googlen ja muiden hakukoneiden kuvahaut voivat tuoda huomattavasti kävijöitä, jos kuvia on sivuilla paljon ja ne ovat ihmisiä kiinnostavista aiheista.

Microdata

  • Microdata on standardoitu tapa tuoda lisää semantiikkaa web-sivustolle.
  • Kesäkuussa 2011 Google, Bing, Yahoo ja Yandex julistivat yksimielisesti tukevansa tukevansa microdataa ja julkaisivat Schema.org, jossa on microdatan ensijainen sanasto.
  • Microdata antaa mahdollisuuden määritellä omia räätälöityjä elementtejä ja arvoja.
  • Microdata koostuu nimi-arvo pareista.
  • Globaaleja attribuutteja
    • itemscope = käytetään kohteen luomiseen
    • itemtype = validi url, jossa määritellä kohde ja tarjoaa kontekstin ominaisuuksille
    • itemid = globaali attribuutti, joka yksilöi kohteen
    • itemprop = attribuutti, joka määrittelee kohteen ominaisuudet
    • itemref = tarjoaa listan elementtien tunnuksista (ei itemid) ylimääräisillä ominaisuuksilla. Esimerkiksi kirjoittajat voivat merkata taulukon jokaisen sarakkeen erilliseksi kohteeksi niin, että arvot säilytetään solussa.

Semanttinen HTML5

Googlen Martin Splitt kertoi lokakuussa 2021, että semanttisesta HTML5:stä, eli elementeistä header, footer, main, aside, nav jne. on hyötyä hakukoneoptimoinnista. Se nimittäin auttaa Googlen bottia tunnistamaan sivun osiot.

Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi

Web-sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi sisältää kaikki web-sivuston ulkopuolelle jäävät toimet, jotka vaikuttavat avainsanojen sijoituksiin hakukoneissa. Tähän sisältyy mm. Google E-A-T, ulkoisten linkkien hankkiminen, sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja paikallinen hakukoneoptimointi.

Tekninen hakukoneoptimointi

Tekninen hakukoneoptimointi on prosessi, jolla varmistetaan, että web-sivusto täyttää modernien hakukoneiden tekniset vaatimukset. Tärkeitä teknisen hakukoneoptimoinnin elementtejä ovat selaus, indeksointi, renderöinti ja web-sivuston arkkitehtuuri. Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen algoritmilleen, jotka kertovat kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on.

WordPressin hakukoneoptimointi

WordPressin hakukoneoptimoinnin voi tehdä joko sisäänrakennetuilla ominaisuuksilla tai laajennuksilla. WordPressin versioon 5.5 tuli uutena ominaisuutena XML-sivukartat. WordPressille on olemassa hakukoneoptimointiin liittyviä laajennuksia kuten All in One SEO, Yoast SEO ja Rank Math.

Googlen hakukoneoptimoinnin faktorit eli tekijät

Google PageRank-algoritmi koostuu yli 200 faktorista eli tekijästä.
Faktorit voidaan jakaa:

  • Verkkotunnukseen liittyvät tekijät
  • Sivutason tekijät
  • Sivustotason tekijät
  • Ulkoisten linkkien tekijät
  • Käyttäjän vuorovaikutus
  • Googlen erityiset algoritmisäännöt
  • Brändiin liittyvät signaalit
  • Sivuston sisäinen spämmääminen
  • Sivuston ulkopuolinen spämmääminen

Verkkotunnukseen liittyvät tekijät

  • Verkkotunnuksen ikä
  • Avainsana esiintyy ylätason verkkotunnuksessa
  • Avainsana ensimmäisenä sanana verkkotunnuksessa
  • Verkkotunnuksen rekisteröinnin pituus
  • Avainsana aliverkkotunnuksessa
  • Verkkotunnuksen historia
  • Sivuston omistaja rankaisu
  • Maatunnus verkkotunnuksessa

Sisältösivuun liittyvät tekijät

  • Avainsana titlessä
  • Avainsana metakuvauksessa
  • Avainsana h1-pääotsikossa
  • Avainsanojen tiheys tekstissä
  • Tekstin pituus
  • Päällekkäinen sisältö
  • Latausajat
  • Kuvien alt-altribuutti
  • Kuva tiedostojen nimeäminen
  • Sisällön tuoreus
  • Ulkoisten linkkien laatu muille sivustoille
  • Ulkoisten linkkien teema muille sivustoille
  • Ulkoisten linkkien määrä muille sivustoille
  • Rikkinäiset linkit
  • HTML virheet
  • URL-osoitteen pituus
  • Sivukartta

Sivustotason tekijät

  • Hyödyllinen sisältö
  • Verkkotunnuksen luotettavuus
  • Sisällön säännöllinen päivittäminen
  • XML-sivukartta
  • Sivuston rakenne
  • Sivuston ylhäälläolon aika
  • Palvelimen sijainti
  • SSL-serfikaatti
  • Päällekkäiset metatiedot
  • muropolku (breadcrumb)
  • Toimivuus kännykällä
  • Käytettävyys
  • Sivuston maine
  • Palveluehdot ja tietosuojasivut

Ulkoisten linkkien tekijät

  • Linkit vanhoilta sivustoilta
  • Linkittävien sivustojen lukumäärä
  • Ulkoisten linkkien ankkuritekstit
  • Kuvalinkeissä alt-atribuutin käyttäminen
  • Linkittävän sivuston auktoriteetti PageRank-algoritmissa
  • Linkit arvostetuista sivustoista
  • Linkit spämmisivustoista
  • Liiallisten 301 uudelleenohjausten lukumäärä
  • Linkittävän sivuston maatunnus
  • Linkit samankaltaiselta sivustolta
  • Asiayhteys linkeissä
  • Nopea ulkoisten linkkien saaminen
  • Hidas ulkoisten linkkien saaminen

Käyttäjän vuorovaikutus

  • Google RankBrain
  • Avainsanan klikkausprosentti
  • Kaikkien avainsanojen orgaaninen klikkausprosentti
  • Välitön poistumisprosentti
  • Suoraliikenne
  • Toistuva liikenne
  • Chromen kirjainmerkit
  • Kommenttien määrä artikkeleissa
  • Käyttäjän selaushistoria

Googlen erityiset algoritmisäännöt

  • Alueellinen kohdistaminen
  • Paikallisen haut
  • Ostamiseen liittyvät hakutulokset
  • Kuvahaku

Hakukoneoptimoinnin aloittaminen

Avainsanatutkimus

Google Search Consolella ja avainsanatutkimuksen työkalulla saadaan selville web-sivuston avainsanat. Lisäksi kannattaa etsiä uusia avainsanoja, joita kannattaa käyttää web-sivuston sisällössä.

Auditointi

Hakukoneoptimoinnin auditoinnilla selvitetään kuinka hyvässä kunnossa web-sivusto on. Auditoinnin raporttiin on priorisoitu toimenpiteitä, joita noudattamalla hakukoneoptimoinnin toimivuus paranee. Screaming Frog SEO Spider on auditoinnin ohjelmisto, joka on suunniteltu virheiden löytämiseen.

  • Varmista, että Google indeksoi yhden version web-sivustostasi
  • Sivuston auditointi työkalulla
  • Tarkista indeksoinnin ongelmat Google Search Consolessa
  • Zombie-sivut
  • Latausaikojen optimointi
  • Web-sivuston toimivuus kännykällä
  • Orgaaninen liikenne
  • Paranna sivun sisäistä hakukoneoptimointia
  • Kilpailija-analyysi
  • Web-sivuston arkkitehtuuri

Hakukoneoptimoinnin huomioiminen jo suunnittelussa

Hakukoneoptimointi ei ole erillinen asia web-sivuston rakentamisessa, vaan monet muutkin asiat kuin pelkkä tekninen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakukoneoptimoinnin onnistumiseen. Joskus saattaa olla helpompaa rakentaa koko web-sivusto uusiksi, kuin yrittää tehdä hakukoneoptimointia olemassa olevalle sivustolle.

Jatkuva tekeminen

Hakukoneoptimointi ei ole erillinen asia web-sivuston rakentamisessa, vaan monet muutkin asiat kuin pelkkä tekninen hakukoneoptimointi vaikuttaa hakukoneoptimoinnin onnistumiseen. Avainsanojen sijoitukset eivät ole luonnollisesti vakio. Ne voivat nousta tai laskea.

  • Ei riitä web-sivusto on rakennettu, sitä kehittää julkaisun jälkeen.
  • Ei pidä ajatella, että sivuston hakukoneoptimointi olisi ikinä paras mahdollinen.
  • Kuitenkaan ei kannata sortua ylioptimointiin, vaan pyrkiä luonnollisuuteen.

Sivuston rakenne ja navigointi

Sivuston rakenteen korjaaminen on jopa tärkeämpää kuin indeksointiin liittyvien ongelmien korjaaminen. Nimittäin monet indeksointiin liittyvät ongelmat johtuvat huonosti suunnitellusta web-sivuston rakenteesta.

Selkeä URL-osoiterakenne

Sivuston rakenne määrittää, miten kaikki web-sivuston sisältösivut on järjestetty. Yleensä halutaan selkeä rakenne, jossa kaikki sisältösivut ovat muutaman linkin päässä toisistaan.

Ei kannata miettiä liikaa web-sivuston URL-osoitteen rakennetta, varsinkaan pienissä sivustoissa kuten blogeissa. Kun URL-osoitteet on nimitetty johdonmukaisesti, tulee kokonaisuudesta looginen. Tämä auttaa käyttäjiä ymmärtämään missä kohtaa sivua he ovat.

Murupolku (breadcrumbs)

Murupolku on todella hyödyllinen hakukoneoptimoinnin kannalta. Murupolku nimittäin lisää sivuston sisäiset linkit automaattisesti sisäisiin luokkiin ja alasivuihin.

Hakukoneoptimoinnin toimivuuden arviointi

Avainsanojen sijoitusten parantuminen

  • Mitä parempi avainsanan sijoitus on, sitä todennäköisemmin kävijä klikkaa linkkiä Googlen hakutuloksissa.
  • Mitä enemmän avainsanalla tehdään kuukaudessa hakuja, sitä parempi
  • Avainsanojen sijoitusten muuttumista voidaan seurata suoraan Google Search Consolella tai hakukoneoptimoinnin työkalulla kuten SEMrush:lla.
  • Googlen algoritmin päivitysten takia sijoitukset voivat elää, mutta pitkällä tähtäimellä pitää tulla parannusta.

Konversio

  • Konversio on web-sivuston tavoite
  • Saadaan kävijä tekemään haluttu toimenpide kuten täyttämään yhteydenottolomakkeen, rekisteröitymään, verkkokaupassa tekemään tilauksen jne.
  • Konversio–optimoinnilla yritetään siis saada yhä useammasta sivuston kävijästä asiakas.
  • Konversioprosentti on tavallisesti vain noin 1-2 %, verkkokaupoissa on suurempi.

Klikkausprosentti (Click Through Rate , CTR)

  • Hakutulosten klikkausten prosentti
  • Google päättelee sivun kiinnostavuuden myös sen perusteella, kuinka iso osa hakijoista klikkaa sivulle osoittavaa hakutulosta.
  • Meta-description-tagi, sivulla olevan tekstin kiinnostavus ja verkko-osoitteessa olevat avainsanat ovat tämänkin takia tärkeitä: niissä olevia hakusanoja näytetään hakutuloksissa lihavoituna, mikä lisää tulosten kiinnostavuutta.
  • Lisäksi sivuston vahva brändi nostaa CTR-arvoa, kun sivuston nimi esiintyy title-tagissa. Kävijät nimittäin suosivat aikaisemmin hyväksi havaitsemiaan sivustoja.

Välitön poistumisprosentti (Bounce Rate)

  • Välitön poistumisprosentti, kuinka moni poistuu sivustolta suoraan etusivun jälkeen.
  • Kasvattamalla kävijäkohtaisia sivujen latausmääriä ja sivustolla vietettyä aikaa, sivusto on mahdollista saada hieman arvokkaammaksi Googlen silmissä.
  • Kävijöille kannattaa esittää kiinnostavia sivuston sisäisiä linkkejä.
  • CTR ja Bounce-rate arvojen tulkinnasta
  • Tilanne on hyvä, jos yli 2% käyttäjistä, jotka näkevät sivuston hakutuloksissa vierailevat sivustolla (CTR yli 2%).
  • Tilanne on parempi, jos vähintään 50% kävijöistä on sivustolla 30 sekunttia tai enemmän (bounce rate on alle 50%).
  • Tilanne on paras mahdollinen, jos kävijä menee sivustolla syvemmällä tai siirtyy linkkiä klikkaamalla suositellulle muulle sivustolle.