Hakukoneoptimoinnin opas kertoo hakukoneoptimoinnista yleisellä tasolla. Tämä artikkeli nimensä mukaisesti kertoo kattavasti WordPressin hakukoneoptimoinnista, hakukoneoptimoinnin laajennuksista, latausaikojen optimoinnista jne. WordPress on hakukoneystävällinen alusta, mutta WordPressin käyttäminen ei tarkoita, että web-sivuston hakukoneoptimointi olisi kunnossa.
WooCommerce on WordPressin verkkokauppojen laajennus, joka on samalla maailman suosituin verkkokauppa-alusta. Jos web-sivustolla on WooCommercella rakennettu verkkokauppa, kannattaa hankkia WordPressin maksullinen hakukoneoptimoinnin laajennus. Verkkokauppojen hakukoneoptimointi eroaa tietyltä osin normaalien web-sivustojen hakukoneoptimoinnista.
WordPressin parhaat ja tunnetuimmat hakukoneoptimoinnin laajennukset ovat All in One SEO Pack, Rank Math ja Yoast SEO.
Yoast SEO:n kehitti alunperin Joost de Walt. Alkuun Yoast SEO oli pelkkiä hakukoneoptimoinnin ohjeita, jotka esiteltiin vuonna 2008. Yoast SEO -laajennus WordPressillä esiteltiin vuonna 2010. Yoast SEO:lla on 5 miljoona aktiivista asennusta. Yoast SEO Premiumin yksittäinen lisenssi maksaa 89 €. Lisäksi Yoast SEO:lle on olemassa maksullisia lisäosia. Esimerkiksi Yoast WooCommerce SEO laajennus maksaa 69 euroa verkkokauppaa kohti.
Kehittäjät Michael Torbert ja Steve Mortiboy ovat luoneet All in One SEO Pack:n, joka julkaistiin WordPressin virallisten laajennusten sivustolla vuonna 2007 eli kolme vuotta ennen Yoast SEO:a.All in One SEO Pack:lla on tähän mennessä yli 2 miljoona aktiivista asennusta ja sillä on yhteensä 65 miljoonaa latausta. All in One SEO:sta on olemassa ilmainen suppeampi versio. All in One SEO:n yksittäisen sivuston lisenssi maksaa 57 $, 10 sivuston lisenssi 199,5 $ ja 10 sivuston lisenssi 299,5 $
Rank Math julkaistiin vuonna 2018. Rank Mathin tiimi muodostettiin vuonna 2019 ja siihen kuuluu tällä hetkellä 19 jäsentä. Rank Mathilla on yli 900 000 aktiivista asennusta.
Kaikki kolme laajennusta on todella hyviä, joten valintaan vaikuttaa mitä asioita painotetaan. Ilmaisversioista RankMath tarjoaa eniten ominaisuuksia. Maksullisissa versiossa valinta muuttuu entistä haastavammaksi. RankMath:in vahvuus on tekniikka ja ominaisuudet, mutta käytettävyydessä on hieman parannettavaa. All in One SEO on tasaisen vahva. Hinnoittelussa Yoast SEO on kallein ja siitä puuttuu IndexNow-integraatio.
Kaikkien näiden kolmen WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennusten premium-versiossa on paljon ominaisuuksia. Kannattaa miettiä miten ne sopivat kokonaisuuteen, yhteen muiden käytettävien hakukoneoptimoinnin työkalujen kanssa. Yoast SEO:oon on integroitu Semrushin laaja avainsanojen tietokanta ja hakukoneoptimoinnin työkalut tarjoten Yoast:n käyttäjille älykkäitä, hakukoneoptimointiin keskittyviä avainsanaehdotuksia.
Lisäksi kannattaa miettiä WordPressin hakukoneoptimoinnin laajennusten toimintojen hyödyllisyyttä. Esimerkiksi on hyvä asia, että All in One SEO:ssa on kilpailija-analyysin toiminto, mutta se on niin suppea, että hyöty on kyseenalainen. Se tarkistaa ainoastaan annetun yksittäisen sivun (URL), ei koko web-sivustoa. Eli ei korvaa esimerkiksi Semrushia.
Hakukoneoptimoinnin kannalta ei ole merkitystä onko oletusverkkotunnus https://domain.com vai https://www.domain.com , mutta pitää valita toinen näistä, koska Google tulkitsee niiden olevan eri osoitteita.
WordPress antaa mahdollisuuden estää hakukoneita indeksoimasta web-sivustoa. Tämä on hyödyllinen kun voidaan estää hakukoneita indeksoimasta keskeneräistä demoa.
WordPressissä on useita vaihtoehtoja osoiterakenteelle. Oletuksena WordPressin osoiterakenne on sivusto.fi/?p=123 , joka ei ole hakukoneoptimoinnin kannalta hyvä. Osoiterakennetta voidaan muokata: Asetukset -> Osoiterakenne.
Jos web-sivustolla on blogi, kannattaa blogin artikkeleihin laittaa mukaan esimerkiksi sanana “blogi” eli osoitteet olisivat muotoa blog/artikkeli
WordPressissä on vakiona kaksi taksonomiaa eli luokittelutapaa: tunniste (tagi) ja kategoria. On hyödyllistä ottaa käyttöön uusia taksonomioita esimerkiksi yrityksen referenssejä varten. Tällöin voidaan tehdä hierarkkinen taksonomia kuten alakategoria, jossa pääryhmänä on tuote ja alaryhmänä kaupungit. Tällöin saadaan listaussivuja, joissa tuote on yhdistetty kaupunkiin.
Google Search Console kannattaa kytkeä lähtökohtaisesti verkkotunnuksena, joka edellyttää verkkotunnuksen DNS:ään txt-tyypin tietueen lisäämisestä. Jos se ei ole mahdollista, pitää Google Search Console kytkeä URL-etuliitteenä. All in One SEO Pack:ssä, Rank Math:ssä ja Yoast SEO:ssa on toiminto asian tekemiseksi. Google Search Consolen kytkemisen jälkeen kannattaa lähettää XML-sivustokartta.
Latausaikojen optimointi on käytettävyyden lisäksi tärkeää ja kuuluu tekniseen hakukoneoptimointiin. Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen algoritmilleen, joka kertoo kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus web-sivustolla on.
Lähtökohtaisesti yrityksen kannattaa valita virtuaaliserveri. Jos valitaan web-hotelli, kannattaa varmistaa, että tällä on riittävästi tehoa käytettävissä. Nykyään on olemassa myös web-hotelleja, joissa on taattu tietty määrä prosessoritehoa ja keskusmuistia.
Välimuistin laajennuksen valintaan vaikuttaa mikä palvelinohjelmisto on käytössä, pitääkö olla ilmainen vai voiko olla maksullinen jne. WordPressille on olemassa useita välimuistin käyttöön liittyviä laajennuksia. Tämä artikkeli esittelee parhaat niistä. LiteSpeed Cache for WordPress toimii kaikkien palvelinohjelmistojen kanssa, mutta se on paras välimuistilaajennus LiteSpeed::lle. WP Rocket toimii Apachea käyttävälle serverille. WP Super Cache puolestaan soveltuu Apache ja Nginx:iä käyttäville servereille.
Perinteisesti WordPress-sivustoja on nopeutettu edellä mainituilla välimuistin laajennuksilla. Kuitenkaan ne eivät tarjoa suorituskykyä kaikissa tilanteissa:
Ratkaisu tähän on Redis-objektivälimuisti. Se hyödyntää serverin keskusmuistia SSD:llä olevan tietokannan sijaan. Lopputulos on radikaali suorituskyvyn parannus. Redis-välimuistin saa WordPressille kahdella tavalla LiteSpeed Cache for WordPress -laajennuksella ja pelkästään siihen keskittyvällä laajennuksella.
Nopeiden latausaikojen saamiseksi kannattaa kehittää räätälöity teema. WordPressille on olemassa paljon ns. valmisteemoja, mutta yleisesti niissä on tarpeettomia js- ja css-tiedostoja.
WordPress-sivustoilla kannattaa käyttää WordPressin omaa Gutenberg-lohkoeditoria. Se on standardiratkaisu ja paras vaihtoehto latausaikojen kannalta. WordPressin ns. pagebuilderit kuten Elementor lisäävät tarpeettomia js- ja css-tiedostoja, jotka hidastavat latausaikoja merkittävästi.
Kuvien hakukoneoptimoinnissa on useita huomioitavia asioita. Kun kuva ladataan WordPressin mediakirjastoon, kannattaa sen yhteydessä asettaa relevantti alt-attribuutti eli kuvien vaihtoehtoinen teksti.
Tinyjpg.com kuvien optimointipalvelu tarjoaa WordPressin laajennusta, joka optimoi kuvat automaattisesti.
WordPressin versioon 5.8 tuli tuki Webp-kuvaformaatille, jota on mahdollisuus käyttää. WordPressin Imagify-niminen laajennus tekee kuvista Webp-versiot.
WordPressillä on mahdollista tehdä tietoturvan kannalta hyviä web-sivustoja, mutta vakiona se ei ole riittävän hyvä. WordPressissä on vakiona tiettyjä tietoturvan kannalta huonoja ratkaisuja kuten riski SQL-injektiolle, salasanojen tallentamiseen käytetään MD5-algoritmia jne. Tämän takia WordPressin tietoturvaa pitää parantaa esimerkiksi ohjelmistopalomuurilla.