Hakukoneoptimointiin liittyviä kysymyksiä

Julkaistu 22.7.2022
Heikki Kujala

Yleisiä hakukoneoptimointiin liittyviä kysymyksiä

Hakukoneoptimointi on laaja aihe, jonka vuoksi on olemassa paljon siihen liittyviä kysymyksiä. Tässä artikkelissa käydään läpi usein kysytyt kysymykset.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi (search engine optimization, SEO) on prosessi, jolla parannetaan avainsanojen sijoituksia Googlessa ja muissa hakukoneissa. Keskeinen ero hakukoneoptimoinnin ja maksetun mainonnan kuten Google Ads:n välillä on se, että hakukoneoptimoinnin kautta saa orgaanista kävijäliikennettä eli ei tarvitse maksaa hakukoneille.

Miksi yritykseni tarvitsee hakukoneoptimointia?

Hakukoneoptimointi on tärkeää useista syistä.

  • Monesti orgaaninen kävijäliikenne on web-sivuston tärkein kanava.
  • Hakukoneoptimoinnin tulokset ovat mitattavissa.
  • Hakukoneoptimointi on suhteellisen halpaa ja erittäin kustannustehokasta.
  • Hakukoneoptimointi lisää luottamusta ja uskottavuutta brändiä kohtaan.
  • Hyvä hakukoneoptimointi tarkoittaa myös parempaa käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä.
  • Hakukoneoptimointi on pitkän aikavälin strategia.

Kuinka hakukoneoptimointi toimii?

  • Selauksessa hakukoneen botti skannaa jokaisen löytämänsä URL-osoitteen koodin ja sisällön
  • Indeksoinnissa botti lisää vieraillut sivut hakemistoon ja järjestää kaikki tiedot.
  • Tietoja käytetään sitten mittaamaan sivun osuvuutta tiedon etsijän kyselyyn.
  • Ne sivut, jotka vastaavat parhaiten käyttäjän haun tarkoitusta, pääsevät hakutuloksissa kärkeen.

Mikä on PageRank?

PageRank on algoritmi verkkosivujen arviointiin, jonka Googlen perustajat Larry Page ja Sergey Brin kehittivät opiskellessaan Stanfordin yliopistossa. Alunperin PageRank perustui puhtaasti ulkoisten linkkien määrään. Google ei ole päivittänyt PageRankia vuoden 2006 jälkeen, mutta käyttää sitä yhä osana algoritmiaan. Nykyään Googlen algoritmissa on noin 200 faktoria eli tekijää.

Mitkä ovat Googlen algoritmin tärkeimmät faktorit eli tekijät?

Google vahvisti vuonna 2016, että 3 eniten vaikuttavaa faktoria eli tekijää ovat linkit, sisältö ja RankBrain. Alan tutkimusten mukaan tärkeimmät tekijät ovat

  • korkealaatuinen sisältö
  • sivu vastaa haun tarkoitusta
  • toimivuus kännykällä
  • sivun käyttäjäkokemus
  • sivun latausajat
  • sivun sisäinen optimointi
  • sisäiset linkit
  • ulkoiset linkit

Google kertoi 21.11.2022 kuinka nykyinen sijoitusjärjestelmä toimii. Se todisti, että alan tutkimusten tulokset olleet paikansa pitäviä. Tätä tietoa kannattaa hyödyntää Googlen hakukoneoptimoinnissa.

Kuinka usein Google päivittää algoritmiaan?

Google päivittää algoritmiaan tuhansia kertoja vuodessa. Suurin osa näistä algoritmipäivityksistä on vähäisiä ja huomaamattomia, mutta vähintään kerran vuodessa tulee merkittävä päivitys, joka muuttaa web-sivustojen sijoituksia haussa ja kuinka ne näytetään hakujen tulossivuille (search engine result pages, SERP).

Kuinka paljon hakukoneoptimointi maksaa?

Hakukoneoptimoinnin hinnoittelumallit

  • tuntipohjainen hinnoittelu
  • kuukausihinta
  • projektikohtainen hinta

Hintaan vaikuttaa

  • onko in-house tekijä, toimisto vai freelancer
  • spesialistin työkokemus ja osaaminen
  • tehdäänkö hakukoneoptimointia tietylle alueelle (maa, kaupunki jne) vai globaalisti

Hinnoista on tehty globaaleja tutkimuksia

  • 100 € – 150 €/ h on kaikkein yleisin hakukoneoptimoinnin tuntihinta.
  • 500 € – 1000 € / kk on yleisin hakukoneoptimoinnin kuukausihinta, n. 45% asiakkaista maksaa tämän verran.
  • Projekteissa noin puolet asiakkaista maksaa yli 1000 €.
  • 64,71% hakukoneoptimoinnin toimistoista veloittaa projekteista yli 1000 € ja freelancereista vastaavasti 38,3%.


Miten avainsanatutkimus tehdään?

Avainsanatutkimuksen työkaluja

  • Google Search Consolesta näkee web-sivustojen nykyiset avainsanat ja niiden sijoitukset Googlessa.
  • Google Keyword Planner antaa dataa hakumääristä ja klikkauskohtaisista hinnoista Google Ads:ssä.
  • Google Trends on työkalu, jolla voidaan tutkia Googlella tehtyjen hakujen trendejä.
  • Semrush on yksi suosituimmista hakukoneoptimoinnin työkaluista ja se voi antaa antaa avainsanaehdotuksia kirjoitettujen lauseiden perusteella.

Avainsanatutkimuksen tekeminen

  • luettelon tekeminen yrityksen kannalta relevanteista aihealueista
  • aihealueiden liittäminen potentiaalisiin avainsanoihin
  • aihealueisiin liittyvien hakutermien tarkempi tutkiminen
  • yksittäisten avainsanojen ja monen sanan yhdistelmien huomioiminen
  • pitkän hännän avainsanat
  • kilpailijan avainsanat

Miksi web-sivusto ei löydy Googlesta?

Jos web-sivusto ei löydy Googlesta, kannattaa tehdä Googlessa haku tyyliin “site:sivusto.fi”. Jos sivut ovat listattu, on web-sivusto indeksoitu. Tällöin on tiettyjä syitä miksi avainsanoilla ei ole sijoituksia.

  • Web-sivusto on uusi, eikä sillä ole vielä kertynyt tarpeeksi auktoriteettia.
  • Sisältö ei vastaa tiedon etsijän haun tarkoitusta

Jos sivuja ei ole listattu, web-sivustoa ei ole indeksoitu, joka johtuu tietyistä asioista.

  • Hakukoneita on estetty indeksoimasta robots.txt-tiedostolla tai Noindex-tagilla.
  • Web-sivusto on julkaistu hiljattain, eikä Google Search Consolea ole kytketty.
  • Web-sivusto on saanut Googlelta manuaalisen rangaistuksen ohjeiden rikkomisesta.

Miksi avainsanojen sijoitukset ovat laskeneet?

On monia syitä, joiden vuoksi sivuston avainsanojen sijoitukset ja liikenne voivat laskea. Kävijäliikenteen lasku voi johtua muutoksesta Google-algoritmissa, teknisestä virheestä, ulkoisten linkkien menettämisestä jne.

  • sivuston sisäiset ongelmat
  • sisältöä ei ole päivitetty pitkään aikaan.
  • sivuston ulkoasun uusiminen
  • kävijöitä tuovan sisällön poistaminen
  • robots.txt-tiedosto aiheuttaa indeksointiin liittyviä ongelmia

Sivuston ulkopuoliset syyt

  • linkit on poistettu web-sivustoilta
  • linkittävä sivusto meni alas
  • linkittävä sivusto sai Googlelta rangaistuksen

Käyttäjän pyyntöjen ja palvelimen virheet

  • 4xx käyttäjän pyyntöihin liittyvät virheet
  • 5xx palvelimeen liittyvät virheet

Mikä on Googlen manuaalinen rangaistus?

Googlen manuaalisessa rangaistuksessa heidän työntekijänsä on manuaalisessa tarkistuksessa huomannut, että web-sivusto rikkoo heidän ohjeitaan.

  • käyttäjän lisäämä spämmisisältö
  • piilotettu teksti, joka ei näy käyttäjille, ainoastaan hakukoneiden boteille
  • puhdas spämmi
  • vähäinen sisältö, jolla on vähän tai ei lainkaan lisäarvoa käyttäjälle
  • epäluonnolliset ulkoiset linkit sivustolle
  • epäluonnolliset ulkoiset linkit sivustolta toiselle

Mitä on negatiivinen hakukoneoptimointi?

Negatiivisessa hakukoneoptimoinnissa yritetään pudottaa kilpailijan sivustoa Googlen hakutuloksissa. Tällaisen suoran hyökkäyksen ainoa tavoite on aiheuttaa vahinkoa ja sen havaitseminen ajoissa on mahdollista vain jatkuvalla sivuston seurannalla. Onneksi Suomessa negatiivista hakukoneoptimointia tapahtuu harvoin.

Kuinka tunnistaa negatiivinen hakukoneoptimointi?

  • äkillinen pudotus hakuliikenteessä
  • Googlen manuaalinen rangaistus
  • yksittäisten avainsanojen sijoitusten huonontuminen

Yleisimmät negatiivisen hakukoneoptimoinnin tekniikat

  • sivustolle murtautuminen
  • linkittäminen
  • linkkien poisto
  • hyökkääminen 404 sivua ei löydy -virheilmoituksella
  • hyökkääminen uudelleenohjauksella
  • sivuston kopiointi
  • brändin mustamaalaaminen

Kuinka pitkään kestää, että hakukoneoptimoinnissa saadaan tuloksia?

Yleisellä tasolla hakukoneoptimoinnissa pitäisi tulla tuloksia 6 – 12 kuukaudessa, mutta riippuu tapauksesta paljonko menee aikaa.

Vaikuttavia tekijöitä

  • kilpailutilanne
  • ulkoiset linkit omalle omalle web-sivustolle
  • sisältö
  • latausajat

Kannattaako tehdä hakukoneoptimointia, Google Ads:iä vai molempia?

Hakukoneoptimointi on pitkän tähtäimen strategia, jossa tulosten saamisessa menee aikaa. Jos halutaan web-sivustolle välittömästi kävijäliikennettä, on perusteltua tehdä Google Ads:iä siihen saakka, että web-sivustolle saadaan orgaanista kävijäliikennettä.

Auttaako sosiaalinen media hakukoneoptimoinnissa?

Sosiaalinen media ei ole Google PageRankin faktori, mutta some voi epäsuorasti auttaa hakukoneoptimoinnissa. Kun sisältöä jaetaan sosiaalisessa mediassa, voidaan saada kävijöitä, jotka linkittävät web-sivustolle.

Tekniseen hakukoneoptimointiin liittyviä kysymyksiä

Teknisellä hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että web-sivusto täyttää modernien hakukoneiden tekniset vaatimukset. Googlen ja muiden hakukoneiden on kyettävä etsimään, indeksoimaan, ja hahmottamaan web-sivuston sisältö. Lisäksi tekniseen hakukoneoptimointiin liittyy muitakin asioita kuten SSL, XML-sivustokartta ja päällekkäinen sisältö.


Mitä eroa on sivuston sisäisellä hakukoneoptimoinnilla ja teknisellä hakukoneoptimoinnilla?

Sivun sisäinen hakukoneoptimointi

  • sivuston sisältö
  • titlet ja metakuvaukset
  • otsikot
  • sisäiset linkit
  • kuvien optimointi

Tekninen hakukoneoptimointi

  • latausajat
  • sivuston arkkitehtuuri
  • URL-rakenne
  • XML-sivustokartta
  • kanoninen url

Kuinka tärkeää latausaikojen optimointi on hakukoneoptimoinnin kannalta?

Google otti kesäkuussa 2021 käyttöön Core Web Vitalsin päivityksen algoritmilleen eli latausaika on algoritmin faktori. Core Web Vitalsit kertovat kuinka hyvä reaalimaailman käyttäjäkokemus verkkosivulla on. Ne kertovat latausajoista, paljonko menee aikaa, että sivu on vuorovaikutteinen sekä kuinka vakaasti sisältö pysyy latauksen aikana paikallaan.

Kuinka löydän tekniseen hakukoneoptimointiin liittyviä ongelmia?

  • Esimerkiksi Semrushin Site Audit -työkalulla voidaan tehdä hakukoneoptimoinnin auditointia, jonka ansiosta virheet löytyvät.
  • Screaming Frog SEO Spider on työasemaan asennettava auditoinnin työkalu, joka on on saatavilla Windowsille, macOS:lle ja Ubuntulle.
  • Google PageSpeed Insight on hyvä työkalu latausaikojen mittaamiseen.

Sisältömarkkinointiin liittyviä kysymyksiä

Nimensä mukansa sisältömarkkinointi on markkinoimista sisällön avulla. On tuotettava sisältöä, josta kohderyhmä nauttii eli ratkaisuja ongelmiin tai viihdettä. Myös sisältömarkkinoinnissa pitää kiinnittää huomiota laatuun. Jos sisältömarkkinointi on täynnä virheitä, epäjohdonmukaisuuksia tai se on huonosti kirjoitettu, ei hakukoneoptimoinnilla korjata asiaa.

Kuinka paljon sisältöä pitää olla sivulla?

Sivun sisällön pituus ei ole Googlen algoritmin faktori, vaan sivun osuvuus käyttäjän hakuun. Kuitenkaan liian vähäisellä sisällöllä ei saa tuloksia hakukoneoptimoinnissa. Normaalissa sisältösivussa on hyvä olla vähintään 300 sanaa ja verkkokaupan tuotesivulla vähintään 200 sanaa.

Kuinka kirjoitetaan hakukoneystävällistä sisältöä?

  • avainsanatutkimuksen tekeminen
  • määritetään haun tarkoitus ja tunnistetaan oikea muoto
  • h1-pääotsikon ja alaotsikoiden huolellinen optimointi
  • metakuvauksen optimointi
  • huomion kiinnittäminen sisällön rakenteeseen ja luettavuuteen
  • kuvien lisääminen ja niiden optimointi
  • URL-rakenne

Rankaiseeko Google päällekkäisestä sisällöstä?

Päällekkäinen sisältö on sisältöä, jolla on samanlaista sisältöä tai identtinen kopio sisällöstä kuin muilla web-sivustoilla tai omalla web-sivustolla eri sisältösivuilla. Suuri määrä päällekkäistä sisältöä vaikuttaa negatiivisesti hakukoneoptimoinnin toimivuuteen, mutta Google ei anna siitä varsinaista rangaistusta.

Kuinka korjataan päällekkäiseen sisältöön liittyvät ongelmat?

  • 301-uudelleenohjaus
  • kanoninen tagi (rel=canonical)
  • Noindex käyttäminen
  • sisäinen linkitys samaa aihetta sivuavalle sisältösivuille

Linkittämiseen liittyviä kysymyksiä

Mitä ovat ulkoiset linkit?

Ulkoiset linkit ovat linkkejä web-sivustolta toiselle. Googlen mukaan ulkoiset linkit ovat yksi kolmesta tärkeimmästä faktorista.

Kuinka saadaan muilta web-sivustoilta linkkejä omalle sivustolle?
On olemassa useita tapoja saada ulkoisia linkkejä.

  • linkin lisääminen itse
  • pyytäminen
  • ansaitseminen
  • ostaminen

Linkin lisääminen itse

  • hakemistot
  • linkit sosiaalisen median profiilissa
  • blogien kommentointi
  • kirjoitukset keskustelufoorumille

Pyytäminen

  • vieraskirjoitus toisen blogiin
  • linkkien vaihto toisen osapuolen kanssa
  • osoittaa muille, että oma web-sivusto on parempi tietolähde kuin he tällä hetkellä linkittävät
  • PR
  • pyytää toista osapuolta muuttamaan pelkän brändin maininta linkiksi

Ansaitseminen

  • Ansaitseminen on todella haastavaaa, pitää olla epätavallisen hyvää sisältöä.
  • sisällön promoaminen
  • linkkisyötti (link bait), kartat, kyselyt, palkinnot jne.

Ostaminen

Linkkien ostaminen ei ole suositeltavaa, koska tällöin on riski saada Googlelta manuaalinen rangaistus.