Kuvien hakukoneoptimointi

Julkaistu 20.1.2021
Heikki Kujala

Kuvien hakukoneoptimoinnissa on tiettyjä asioita, jotka pitää huomioida. Ei riitä pelkkä alt-attribuutin lisääminen. Tämä artikkeli sisältää kattavat ohjeet aiheesta.

  • alkuperäisten kuvien käyttäminen
  • kuvaformaatin valitseminen
  • kuvatiedoston nimen optimoiminen
  • kuvien alt-attribuutin optimoiminen
  • konteksti kuvien ympärille
  • mittojen lisääminen
  • kuvien pakkaaminen
  • strukturoidun datan lisääminen
  • sivukartan hyödyntäminen
  • CDN:n hyödyntäminen

Alkuperäisten kuvien käyttäminen

Etenkin kuvien hakukoneoptimoinnissa on tärkeää käyttää alkuperäisiä kuvia kuvapankkien kuvien sijaan. Jos käytetään kuvapankin kuvaa, on turha odottaa että se nousee hakutuloksessa korkeammalle kuin sivu, jossa ko. kuvaa myydään.

Kuvaformaatin valitseminen

Kannattaa harkita mitä kuvaformaattia käytetään milloinkin. Valokuvissa kannattaa käyttää JPG:tä ja kuvakaappauksessa sekä grafiikoissa PNG:tä. Tämä johtuu tiedoston koosta. JPG-kuvaformaatissa tiedoston koko on pienempi kuin PNG:ssä, mutta laatu on huonompi. Uuden sukupolven kuvaformaateista WebP on paras. Sillä on paras yhteensopivuus web-selainten kanssa. WordPressiä käyttävillä sivustoilla Imagyn avulla saa kuvista helposti WebP:tä käyttävät versiot.

Kuvatiedoston nimen optimoiminen

Kuvatiedoston nimi on tärkeää hakukoneoptimoinnissa. Se on yksi ensimmäisistä asioista, joita Google tarkastelee. Tiedosto pitää siis nimetä uudelleen, että kuvan nimi ei ole esim IMG_100.jpg.

Kuvien alt-attribuutin optimoiminen

Kuvien alt-attribuutti eli kuvien vaihtoehtoinen teksti vaikuttaa myös hakukoneoptimointiin. Jos kuva ei näy jostain syystä sivulla, niin silloin näkyy kuvan alt-attribuutti.

Konteksti kuvien ympärille

Vaikka Google käyttää kuvatiedoston nimeä ja sen alt-attribuuttia ymmärtääkseen mistä kuvassa on kyse, nämä eivät ole ainoat asiat, joita Google tarkastelee. Vuonna 2018 Google muutti kuvien hakutulosta niin, että se tarkistaa ko. sivun otsikon, jotta tiedon hakija voi päätellä kuvan kontekstin.

Mittojen lisääminen

Kun kuva lisätään sivulle, on tärkeää asettaa kuvan leveys ja korkeus. Jos tätä ei tehdä, web-selain ei pysty varaamaan sille tilaa sivun lataamisen aikana. Tämän seurauksena jotkut sivun elementit saattavat liikkua alkuperäisistä paikoistaan. Tämä antaa huonon pistemäärän Google PageSpeed Insight:ssa kumulatiiviselle asettelunsiirrolle (CLS), joka on yksi Core Web Vitalsin kolmesta mittarista.

Kuvien pakkaaminen

Kuvien suuret tiedostokoot voivat johtaa huonoihin latausaikoihin. Tämän takia kannattaa pakata kuvat. On olemassa paljon kuvien pakkaamiseen työkaluja. Esimerkiksi Tinyjpg.com on hyvä.

Strukturoidun datan lisääminen

Google julkaisi vuonna 2018 uudet kuvien julkaisuohjeet. Ne parantavat kuvien käyttökokemusta varmistamalla, että otsikot, kuvaukset ja strukturoitu data ovat kaikki linjassa. Google hyväksyy tällä hetkellä vain kolme strukturoidun datan skeemaa:

  • tuote
  • video
  • resepti

Kuvien strukturoitu data toimii samalla tavalla tavalliset hakutulokset. Se ei vaikuta suoraan sijoituksiin, mutta se voi lisätä klikkausprosenttia.

Sivukartan hyödyntäminen

XML-sivustokartat auttavat Googlea indeksoimaan web-sivuston sivut. Ne sisältävät yleensä vain sisältösivujen osoitteita, mutta kuvia voidaan myös lisätä XML-sivuokarttaan tai luoda erillisen kuvien sivustokartan ja lähettää sen Googlelle.

Google indeksoi kuvat automaattisesti viesteissä ja sivuilla, mutta on tilanteita, joissa Google ei löydä kuvia. Erillisen kuvasivustokartan luominen on valinnaista, mutta Googlen botti käyttää sitä mielellään, jos se on käytettävissä.

CDN:n hyödyntäminen

  • CDN (Content Delivery Network) koostuu joukosta palvelimia ympäri maailmaa useissa datakeskuksissa, jotka säilyttävät tiedostoja (JavaScript, CSS ja kuvia) välimuistissaan ja jakavat ne käyttäjälle lähimmästä mahdollisesta pisteestä.
  • CDN vähentää varsinaisen web-serverin kuormitusta.
  • Tunnettuja CDN:iä ovat mm. Amazonin CloudFront ja CloudFlare.
  • Jos web-sivuston palvelin on Suomessa ja suurin osa sivuston kävijöistä suomalaisia, käytännössä ei tarvita CDN:ää.